• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

International river environment education combining simulation with samples from different times and areas

Research Project

Project/Area Number 16K01011
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

真山 茂樹  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (40199914)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 和弘  放送大学, 教養学部, 教授 (60242161)
大森 宏  東京大学, 大学院農学生命科学研究科(農学部), 助教 (10282691)
齋藤 めぐみ  独立行政法人国立科学博物館, 地学研究部, 研究主幹 (40455423)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords国際河川環境 / 環境変化 / 科学的探究 / 珪藻 / 水質問題 / 水生昆虫 / シミュレーション / 博物館標本
Outline of Annual Research Achievements

日本、インド、米国のそれぞれ同地点の川から過去と現在の珪藻標本を教材として作成した。それらを比較教材とした。日本と米国の過去の河川は水質汚濁がひどく、今日ではそれが改善している。一方、インドでは現在の河川がひどく汚濁しているが、過去はきれいな状態であった。
日本、インド、米国の第9、第10学年の生徒に写真教材を見せ、過去の珪藻試料はどちらであるかを、珪藻を用いた水質判定シュミレータであるSimRiverを用いて、考えさせた。SimRiverで河川の流域環境を様々に設定することで、顕微鏡写真に見られたような珪藻群集を作り出すよう生徒はさまざまな試みを行った。
事前事後に実施したアンケート調査からは,日本,米国,インドのほぼ全てのグループで,「河川と環境撹乱の関係」と「外国の自然環境」に対する学習意欲の向上が認められた.また,上記2項目の学習意欲の向上は互いに相関を示した.さらに,自由記述された回答文の計量テキスト分析において,インドの3言語グループでは事前と事後の意識が,いずれも自らの生活や生物に関するものから,環境改善や外国に関するものへと変化したことが示された.対応分析におけるこれらのグループの重心は事後において近接しており,異なるグループの生徒が本授業プログラムから同様の効果を受けたことが示唆された.また,日本のグループでは身近な河川状況に関するものから改善すべき課題に関するものへと,米国のグループでは生活や生物に関するものから水質に関するものへと意識が変化した.また,授業後に,日本のグループは発展途上国に関して,インドの3グループでは先進国に関して意識を強くもつようになった.さらに,日本のグループは過去に河川の環境汚染を経験した国として,インドのグループは現在,環境汚染に直面している国として,それぞれ異なる立場から河川環境の問題や改善を意識していることが認められた.

  • Research Products

    (9 results)

All 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] Agharkar Research Institute(インド)

    • Country Name
      INDIA
    • Counterpart Institution
      Agharkar Research Institute
  • [Int'l Joint Research] St. Cloud State University/Drexel University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      St. Cloud State University/Drexel University
  • [Journal Article] 多摩川における過去と現在の珪藻から示される水質の変化―珪藻を教材として河川環境の変化と人間活動の関係を学ぶ授業プログラムの開発に向けて2018

    • Author(s)
      里見研悟、真山茂樹、齋藤めぐみ
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要自然科学系

      Volume: 70 Pages: 31-53

    • Open Access
  • [Journal Article] インドの教科書に見られる環境問題2018

    • Author(s)
      真山茂樹、里見研悟、Karthick Balasubramanian
    • Journal Title

      生物教育

      Volume: 59 Pages: 191-196

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching material and Class activity development using diatoms for learning about change of river environment from global view.2018

    • Author(s)
      Kengo Satomi,Shigeki Mayama, Masato Uchiyama, Karthick Balasubramanian, Mandar N. Datar, Matthew L. Julius
    • Organizer
      International Rainy-Lake of the Woods Watershed Forum 、米国、ミネソタ州、インターナショナルフォールス
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Competency development based on scientific perspective in environmental education.2018

    • Author(s)
      Shigeki Mayama
    • Organizer
      Teacher Education in (Trans)Formation: Global Trends, National Processes and Local Factors. Dresden, Germany
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Modeling and visualization for process understanding and inquiry: Lessons from developing SimRiver.2018

    • Author(s)
      Matthew Julius, Shigeki Mayama and Kengo Satomi
    • Organizer
      Transforming STEM Higher Education: Confirming the Authority of Evidence. Atlanta, U.S.A.
  • [Presentation] Fostering global competence in environmental education: a class activity using web-based teaching materials combined with real specimens and historical photographs.2018

    • Author(s)
      Shigeki Mayama, Kengo Satomi, Karthick Balasbramanian, Matthew L. Julius
    • Organizer
      27th Biennial Conference of the Asian Association for Biology Education. Biology Education for Future Asia. Bangkok, Thailand
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 河川環境理解とグローバル意識の育成に向けた授業プログラムの開発と3ヶ国での実践及び評価2018

    • Author(s)
      里見研悟, 真山茂樹, 内山正登, Balasubramanian Karthick, Matthew L. Julius
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会, 刈谷

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi