• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Development of a learning environment for code reading in programming education and practical evaluation of its learning effect

Research Project

Project/Area Number 16K01084
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

山下 浩一  常葉大学, 経営学部, 准教授 (30340110)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小西 達裕  静岡大学, 情報学部, 教授 (30234800)
小暮 悟  静岡大学, 情報学部, 准教授 (40359758)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords学習支援システム / プログラム視覚化システム / プログラミング教育
Outline of Annual Research Achievements

(19-1) 我々は,コードリーディング支援システムLEPAを発展させる形で,プログラムの処理対象となる論理的データ構造の視覚化(対象世界)と,プログラム実行過程における具体的メモリ空間の視覚化とを,同時に学習者に提示するプログラム視覚化(PV)システムTEDViTを構築している。TEDViTは教師の説明意図に基づいたPVの視覚化のために,教師が自身でPVの描画を定義できるのが特徴だが,動的データ構造を伴うPVの視覚化定義が著しく高コストで,描画定義が現実的でなかった。そこで我々はTEDViTの描画ルールの記述方式を拡張し,より抽象的な方法でメモリ上の特定のデータを参照する機能や,描画オブジェクトの描画位置を指定できる機能を実装した。連結リストの視覚化を題材に評価実験を行ったところ,我々のシステムではルール記述にかかる時間を大幅に短縮できることが明らかになった。(雑誌論文1: ICCE2019)
(19-2) また,PVの表現の幅を広げるべく,TEDViTのオブジェクト指向言語への対応にも取り組んだ。Javaのようなオブジェクト指向言語を対象とする際,TEDViTの生成する視覚化には,クラスのフィールドやメソッドの表現ができない,継承の概念が表現できない,ポリモーフィズムの概念が表現できない,などの問題がある。そこで我々はTEDViTが標準的に視覚化していたメモリイメージの代わりに,クラス図とオブジェクト図を基にした「オブジェクト指向概念モデル」を視覚化する機能をTEDViTに盛り込んだ。17名の学生に我々のシステムを利用してもらい,その学習効果をアンケート調査によって評価したところ,8割以上の被験者から理解の向上が回答された。(雑誌論文2: ICCE2019)

  • Research Products

    (2 results)

All 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] Extending Program Visualization System Based on Teacher’s Intent of Instruction to Support Learning Dynamic Data Structures2019

    • Author(s)
      Koichi Yamashita, Yuta Hiramatsu, Satoru Kogure, Yasuhiro Noguchi, Tatsuhiro Konishi, Yukihiro Itoh
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education (ICCE2019)

      Volume: 1 Pages: 354-356

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Application of Programming Learning Support System to Object-Oriented Language2019

    • Author(s)
      Satoru Kogure, Kento Ogasawara, Koichi Yamashita, Yasuhiro Noguchi, Tatsuhiro Konishi, Yukihiro Itoh
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education (ICCE2019)

      Volume: 1 Pages: 348-350

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi