2018 Fiscal Year Final Research Report
Development of "E-Board" for Promoting Aawareness from Different Perspective in Education Program among Schools
Project/Area Number |
16K01151
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Kushiro National College of Technology |
Principal Investigator |
Chida Kazunori 釧路工業高等専門学校, 創造工学科, 准教授 (30342562)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野口 孝文 釧路工業高等専門学校, 創造工学科, 教授 (20141856)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | 試行錯誤学習 / 協働学習 / PBL / ICT活用 |
Outline of Final Research Achievements |
In a learning method that integrates different viewpoints of this other school and deepens learning, we clarify the different viewpoints more clearly and promote “acquisition of events” and “new notice”, so the efficiency of collaborative learning by ICT Learning Support system "e-board" is developed. By using the developed support system in this educational program. The learner's understanding was deepened, and the educational effect was further improved.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の特色は,ICTを用いた学習支援システムを組み合わせた複数校横断型教育プログラムにより,他校の異なる観点をも統合し理解を深めることができる新しい協調学習の実現にある.この教育プログラムにより学習者の「自ら学び,考える力」を鍛え,今後の学習活動に役立てることが可能となった.また,提案する支援システムを導入した複数校横断型教育プログラムを小学校の電磁石の単元で運用しているが,この教育プログラムはこの単元に限定されるものではない.提案する複数校横断型教育プログラムの適用により,初等教育機関から高等教育機関に至るまで分野を問わず学習者に「自ら学び,考える力」を修得させることが期待できる.
|