2018 Fiscal Year Final Research Report
Digital teaching materials of Kosen fundamental mathematics for Bilingual Engineering Education
Project/Area Number |
16K01154
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | International College of Technology, Kanazawa |
Principal Investigator |
Sakakura Tadakazu 国際高等専門学校, グローバル情報学科, 准教授 (30369970)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松本 昇久 国際高等専門学校, 一般教科, 准教授 (20530835)
中谷 亮子 (氏家亮子) 国際高等専門学校, 創造技術研究所, 客員研究員 (30280382)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 技術系グローバル人材 / 数学教育 / mラーニング |
Outline of Final Research Achievements |
Our aim is to develop a digital material for a bilingual mathematics education. We investigate textbooks of mathematics used in English-speaking countries, and compare a fundamental mathematics textbook for Kosen education with them. Based on the results, we develop teaching materials for mathematics in English. Furthermore, we develop a learning support system aiming to increase the learning effects of digital teaching materials. We obtain a feedback from several students, but not analyzed the quantitative educational effect of our system and mathematical contents yet. This analysis will be accomplished in the future.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
技術系グローバル人材育成に向けて、日本の初等教育で身に付けた数理的思考プロセスなどを踏まえた教材の選択が重要であることが示された。従来、英語の学習教材においてはネイティブスピーカーによる音声データが主流となっているが、Web Speech APIのようなライブラリを利用することで事前にこのような音声データを準備することなく、効率的に学習者に音声データを提供できることを示した。また、デジタル教材を通じて教師と学習者が学習結果を共有した、「学習者とともに作り上げる、成長する教科書」の実現性を示唆している。
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