• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Development and practice of educational methods for engineering English using a CALL system with text chunking

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K01156
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionUbe National College of Technology

Principal Investigator

TANABE Makoto  宇部工業高等専門学校, 制御情報工学科, 教授 (00353318)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 道本 祐子  宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (80624600)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords教育工学 / CALLシステム / チャンキング理論 / 科学技術英語
Outline of Final Research Achievements

In this research, we constructed a CALL system based on text chunking mechanisms and used it for English education in a college of technology.
This system assists the learning of English reading comprehension, by displaying texts chunk by chunk, where each chunk is a group of words divided by meaning. In addition to continuous display method in which the highlighted chunk is moved back according to the key input, non-continuous chunk display methods are newly introduced highlights the chunk pointed by the learner using pointing devices.

Free Research Field

モデル検査、Webシステム

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において開発されたCALLシステムを高等教育機関における英語の科学技術文書読解に用いることにより以下の実践的意義および学術的意義が見込まれる。
教育現場ではテキストの入力時に難易度や語数、チャンク分割が自動登録されるため、学習コンテンツの準備が容易となる。また、WPS, 検索単語, チャンク移動等の学習履歴表示により、学習理解度の把握ができる。多読や文献検索等への実践的意義が見込まれる。
また、読解時のチャンク処理過程の分析を行い、研究協力者の示した「チャンクの化石化」など、チャンキング理論の妥当性や問題点の検討に用い、教育の方法論の熟成につながる点で学術的に意義深いと考える。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi