• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Construction of Educational Program for Improving Dialogue Ability in Physical Education Class: Phenomenology and Sociology of Body Knowledge

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K01620
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Kiniwa (Uwaizumi) Kohki (上泉康樹)  広島大学, 総合科学研究科, 准教授 (60375467)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田井 健太郎  長崎国際大学, 人間社会学部, 講師 (00454075)
佐々木 究  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (30577078)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords身体知 / 暗黙知 / 現象学 / 正統的周辺学習 / 対話能力 / ゴール型スポーツ / 体育授業 / インクルーシブスポーツ
Outline of Final Research Achievements

As a major research achievement, the research representatives presented several international conferences [Uwaizumi (omit): Adaptation of Social Emotions for Introducing Tactical Periodization into Japanese Soccer.ICDPECY-20, 2020, London, etc.] We published several original papers in academic journals (Kamiizumi et al. "Study on sports phenomenology toward the construction of original theory for analysis of soccer games", Physical movement culture research, Volume 25, 1- 19, 2020). We also held three domestic study groups within the period and made concrete plans for the publication of books.

Free Research Field

スポーツ哲学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,身体教育学やスポーツ科学の観点から、従来の「現象学的身体論」の理論的拡張を試みた。また「インクルーシブスポーツ」の<身体知>の解明を通して言語論と行為論の架橋を行ない,「インクルーシブスポーツ」の観点から、健常者スポーツの根源的な性質を探ることができた。その結果,本研究が,<身体知>の形成を理念とする体育授業を通して、SNS等の文字言語や映像文化に偏重した若者のコミュニケーション能力を改善させ,年齢や障がいの有無を問わず、異なる人を受け入れかつその人たちの持つ力を組織に貢献できるようにする「ダイバーシティ&インクルージョン」の理念の実現の一助となることが示された。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi