• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Support for Children in the Gray Area Based on Regional Collaboration: A comparative Study of Japan and the United States

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K01870
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

TAKAHASHI Makoto  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (30706966)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 淳一  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (00212035)
堀家 由妃代  佛教大学, 教育学部, 准教授 (80411833)
Research Collaborator HARADA Takuya  金城学院大学, 人間科学部, 教授 (10707665)
HAYASHI Miki  龍谷大学, 文学部, 教授 (80547753)
SHIBUYA Ryo  成安造形大学, 芸術学部, 准教授 (10736127)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsコミュニティ / 発達支援 / グレーゾーン / 気になる子ども / 放課後等デイサービス / 事業所 / 支援 / 米国
Outline of Final Research Achievements

In this study, we aimed to clarify the way all children have their own desired learning opportunities in the inclusive community where they live. We conducted surveys in Japan and the United States in order to confirm the way to support children in the Gray Area in the region. In Japan, the staff's views on support were different according to facilities. In the US survey, support based on Community-based participatory research (CBPR) is provided.It was suggested that the staff's view of support in facilities differs in Japan and the United States.

Free Research Field

子ども環境学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地域での放課後等デイサービス事業所が急増しているが,支援方法については,それぞれの事業所に委ねられているのが現状である。「グレーゾーンの子ども」もしくは「気になる子ども」とは,子どもたちの学習面,行動面,情緒面において,保護者,支援者,教員等が意識する面がある子どもであるともいえる。子どもたちの捉え方は,保護者,支援者,教員の経験や支援観によって異なり,子どもたちの生活や進路に与える影響も大きい。今後の子どもたちの支援について改めて考える上で,本研究は社会的な意義があるといえる。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi