2019 Fiscal Year Final Research Report
Resist or Adapt? - Das Junge Rheinland and Nazi Art Policy
Project/Area Number |
16K02259
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fine art history
|
Research Institution | Kitami Institute of Technology |
Principal Investigator |
Noda Yubii 北見工業大学, 工学部, 教授 (00537079)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | 若きラインラント / ナチス時代のアートシーン / デュッセルドルフ / ナチス時代の展覧会 / ナチス時代のコレクター / 芸術と政治・社会 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, while clarifying the historical significance of the avant-garde artist group Das Junge Rheinland, I also investigated the artists’ activities and whether the artists chose to resist or adapt to the Nazi art policy. The issue of Nazi art policy was examined concretely and multilaterally from the Das Junge Rheinland artists’ activities and issues involving their exhibitions. I analyzed, made presentations, and published papers on the following subject areas: 1) the background of the production of Passion by Pankok, who resisted the Nazis. 2) the background of the production of Schlegelkeller by Schwesig, who resisted the Nazis. 3) the background of the willing or unwilling participation of the artists in the Nazi Era exhibitions. 4) the relationships between Das Junge Rheinland artists and individual collectors. Through the analysis of their works, I examined the relationship between art and politics/society, the critical power of art, and the necessity of art.
|
Free Research Field |
ドイツ語圏の近現代美術史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「若きラインラント」はヴァイマル共和国時代における前衛芸術運動の重要な一拠点となったにもかかわらず、日本ではほとんど知られていない。本研究ではその美術史的評価を試みたと同時に、闇に埋もれてしまいがちなナチス時代の「若きラインラント」の芸術家たちの活動に焦点を当てることにより、ドイツ近現代美術史の新しい側面を明らかにした。また、ナチスの美術政策の問題が具体的に芸術家、展覧会主催者、個人コレクターそれぞれの視点から多角的に解明されたと同時に、「若きラインラント」メンバーの作品分析を通じて、芸術と政治・社会の関係、芸術のもつ批判的な力、芸術はなぜ必要なのかということが、改めて浮き彫りになった。
|