2020 Fiscal Year Final Research Report
A new Studyof Haikai in the Kyoho and the Horeki Eras:With a Special Emphasis on Karumi
Project/Area Number |
16K02416
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese literature
|
Research Institution | Wayo Women's University |
Principal Investigator |
SATO Katsuaki 和洋女子大学, 人文学部, 教授 (60255172)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
玉城 司 清泉女子大学, 付置研究所, 客員所員 (20410441)
伊藤 善隆 立正大学, 文学部, 准教授 (30287940)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | 近世俳諧 / 享保・宝暦期 / 都市系と地方系 / かるみ / 蕉風 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed at critically analyzing works of the Haikai during the Kyoho and the Horeki eras. This resulted in the publishing of annotations of six Kasen, and also shed light on how Haikai in these two eras grew apart from Basho’s Karumi. In addition, the researchers published a reprint of “Azumaburi” with annotation and analysis. We raised a critical question about how this work, while aimed at following Basho, failed to include some significant concepts, due to factors specific to that era. Lastly, we did a comprehensive examination of books on Haikai in the Hoei and the Shotoku eras, and then published this analysis as “Haijin Taikan”.
|
Free Research Field |
日本文学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
享保・宝暦期の俳諧作品に関しては、従来、人的交流を把握するための材料とすることが多かったのに対し、本研究では、実際に歌仙を評釈し、そのことを通じて作品の傾向を具体的に指摘した。その結果、都市系・地方系と単純に分けるだけでは見えてこない、俳壇のさまざまな動きをとらえることができた。また、宝永・正徳期の俳書を網羅的に調査し、「俳人大観」としてその成果を公にしたことで、元禄期から享保期に至る過程の俳壇が立体的に浮かび上がることになった。
|