• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

The Development of Shakespeare Performance Studies and Education through Web Archive

Research Project

Project/Area Number 16K02442
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

末松 美知子  群馬大学, 社会情報学部, 教授 (90216276)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsシェイクスピア上演 / デジタルアーカイブ / 比較演劇 / 国際研究者交流
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、先行研究で構築したウェブ・アーカイブA|S|I|A (Asian Shakespeare Intercultural Archive) 収蔵のシェイクスピア上演映像、データ、資料等のコンテンツを活用した比較演劇研究と新たな教育プログラムの普及を目指すと同時に、アジア諸国や欧米研究者たちとの協力により、シェイクスピア上演比較分野における研究・教育のネットワーク作りを進め、アジアから国際的に発信するものである。
当該年度は、昨年度に引き続きA|S|I|A のデータ作成・修正作業を継続的に行った。さらに、コンテンツの充実を図るため国内外でシェイクスピア上演状況調査を行って、新たな上演映像や資料等を取得した。
また、A|S|I|Aを含むICTを活用した比較演劇教育の実現に向けて、2018年7月にバーミンガム大学シェイクスピア研究所で開催されたInternational Shakespeare Conferenceにおいて、海外協力研究者のシンガポール国立大学リーラン・ヨン准教授、韓国順天大学校のヒョンウー・リー教授、バーミンガム大学シェイクスピア研究所長マイケル・ドブソン教授と打ち合わせを行い、A|S|I|Aを利用したオンラインコースの中心的な教材となる「A|S|I|A マルチメディア・エディション」の骨子について決定した。
2021年シンガポールで開催予定の国際学会World Shakespeare Congressでは本研究に関わる研究報告を予定しており、A|S|I|A構築過程で広がった国際的な研究者ネットワークを生かして研究の妥当性を検証し、準備を進めた。

  • Research Products

    (4 results)

All 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立大学(シンガポール)

    • Country Name
      SINGAPORE
    • Counterpart Institution
      シンガポール国立大学
  • [Int'l Joint Research] 順天大学校(韓国)

    • Country Name
      KOREA (REP. OF KOREA)
    • Counterpart Institution
      順天大学校
  • [Journal Article] A Catalyst for Theatrical Reinvention: Contemporary Travelling Companies at the Tokyo Globe Theatre2018

    • Author(s)
      Michiko Suematsu
    • Journal Title

      Shakespeare Survey

      Volume: 71 Pages: 46-50

    • DOI

      10.1017/9781108557177.007

    • Peer Reviewed
  • [Remarks] Asian Shakespeare Intercultural Archive (A|S|I|A)

    • URL

      http://a-s-i-a-web.org/index.php

URL: 

Published: 2019-12-27   Modified: 2023-03-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi