2018 Fiscal Year Final Research Report
Humanities as Anti-Humanism --- What Shoud We Talk About Humanities Literacy in This Time of Demoralization
Project/Area Number |
16K02561
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
European literature
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Research Institution | Hitotsubashi University |
Principal Investigator |
Takemura tomoko 一橋大学, 大学院言語社会研究科, 教授 (60323896)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
古澤 ゆう子 一橋大学, 名誉教授 (00173534)
三田 順 北里大学, 一般教育部, 准教授 (20723670)
清水 朗 一橋大学, 大学院法学研究科, 教授 (30235642)
山室 信高 東洋大学, 経済学部, 准教授 (30755236)
三瓶 裕文 一橋大学, 名誉教授 (40127402)
藤野 寛 國學院大學, 文学部, 教授 (50295440)
尾方 一郎 一橋大学, 大学院言語社会研究科, 教授 (80242080)
久保 哲司 一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (90170026)
小岩 信治 一橋大学, 大学院言語社会研究科, 教授 (90387522)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 文学 / 人文学 / テクスト / モラル / リテラシー / 言語 / マッピング |
Outline of Final Research Achievements |
In modern times, the framework of humanities no longer functions as it once did. When we ask, what now the "humanities" should or could do in this period of demoralization, this question itself already contains an unreasonable discord. If there remains something that can be called Humanities Literacy, it would be perhaps alive only embedded deep in other frameworks, and rather in such a buried form it could be still effective. The mission of modern humanities study would be precise excavation of this buried validity in and of itself. Reconsidering the position of the study of humanities within the network of academia, a research association was founded, on the other hands, in order to reconsider the roles and placement of humanities literacy outside of academia, a website design for visualizing the general network of learning within Kunitachi-city, Tokyo has been developed, and a trial website has been created.
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Free Research Field |
文学一般、表象文化論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
人文知なるものの、「学術」のネットワーク内部における位置づけを再考し、翻ってその位置づけによって関連諸分野の配置を換骨奪胎してよりアクティヴなものにすることを目的として、学術研究会「一氾文学会」を創立した。他方、同じ人文知なるものの、「学術」の外部における役割と位置づけを再考するために、東京都国立市の「学び」に着目して「文教マッピング」ウェブサイトを構想し、試行サイトを構築した。後者はやがて生涯学習の汎用的構想にささやかな寄与をすることが期待される。
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