• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Research on the ability to summarize university lectures for the purpose of improving international undergraduate students' comprehension

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K02825
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

SAKUMA Mayumi  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 名誉教授 (30153943)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石黒 圭  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 教授 (40313449)
藤村 知子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20229040)
渡辺 文生  山形大学, 人文社会科学部, 教授 (00212324)
宮田 公治  日本大学, 工学部, 准教授 (40308268)
宮澤 太聡  中京大学, 文学部, 准教授 (90579161)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords受講者の要約力 / 人文学系講義の理解調査 / 講義の「内容区分」調査 / 「文章型・談話型」 / 「情報伝達単位(CU)」 / 「日本語機能文型(FSP)」 / 「文段・話段」 / 外国人留学生日本語教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to solve problems related to international undergraduate students’ability to summarize university lectures. We analyzed the relation between the characteristics of expressions used in 2 lectures and the results of comprehension surveys.
Based on a search of a Japanese“functional sentence patterns”found in the 2 lecture discourse types, we found that international students had problems comprehending wadan made up of beginning and intermediate level complex sentential sentence patterns. A comparison of‘communicative units’used by Japanese and international students in comprehension surveys showed that international students had difficulty comprehending points related to the discourse pattern of each lecture.
We also verified the results of a content-dividing survey of the 3 student groups watching videotapes of the 2 lectures. We propose methods of learning Japanese for improving international students’ability to summarize university lectures.

Free Research Field

言語学 日本語学:文章・談話論 日本語教育学:要約文研究, 読解・作文教育, 文型教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1986年以降の「文章・談話論」に基づく日本語の読解・作文教育の「要約文」の共同研究の成果に加え、2000年からは講義の談話の表現特性と受講者の講義理解調査との関連を解明して、「日本語機能文型」の研究と教材開発等の研究成果を上げてきた。
また、大学生と留学生対象の講義の「内容区分」調査の結果を検証し、受講者の講義理解の「要約力」を高める講義の談話構造を理解して、要点を把握し、表現する学習方法を提案した。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi