• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

The effect of oral reading practice using L1 leveled readers on the speaking ability of science majors: An empirical study

Research Project

Project/Area Number 16K02867
Research InstitutionSetsunan University

Principal Investigator

松田 早恵  摂南大学, 外国語学部, 教授 (50388641)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords多読 / 多聴 / スピーキング
Outline of Annual Research Achievements

平成30年度は、平成28年度の結果を踏まえて平成29年度に理系学生を対象に行った、英語話者児童向け絵本を用いた多読・多聴・多話活動の結果分析を行った。
平成28年度の試行では、聴き読み、シャドーイング、リピーティング、ブックトーク・再話の流れで行ったが、最後のブックトーク・再話の負荷が重く、読む量やスピードに悪影響を与えている可能性が疑われたので平成29年度にはブックトーク・再話の代わりに自力の音読を加えて、学生の負荷を減らすとともに反復を増やした。
平成30年度は、まず、平成29年度の結果を3つのオンラインテスト(Progress、Versant、OPIc)のpre-testとpost-testの変化で見たあと、平成28年度の3つのオンラインテストの結果との比較分析を試みた。反復を増やしたことで、平成29年度はインプット・アウトプットの延べ語数は前年度より増えたが、ProgressやOPIcのスコアやレベルに関しては向上があまり見られなかった。Versantでは、平均スコアの向上が見られた。
最後に、平成29年度に実施した独自のスピーキングテスト(pre-testとpost-test)の音声データをPhoneme Counter、Praat、Lextutorで分析を行った。その結果、Phoneme Counterでは、いくつかの子音の発音に向上が見られた。一方、Praatではパラグラフの音読でのarticulation rateに統計的に有意な向上が見られたが、それ以外の項目では有意な差が得られなかった。Lextutorによる語彙分析では、ワードファミリーや異なり語数・延べ語数に若干の増加が見られた。

  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Encouraging L2 science majors to talk using L1 readers2018

    • Author(s)
      Matsuda, S., Imura, M., & Nakanishi, N.
    • Journal Title

      Proceedings of the Fourth Extensive Reading World Congress

      Volume: なし Pages: 145-154

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Repetitive input and output practice using children’s books: Will reading practice transform speaking ability?2019

    • Author(s)
      Matsuda, S., Imura, M. & Nakanishi, N.
    • Organizer
      The 15th Annual CamTESOL Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effect of oral reading practice using L1 leveled readers on the speaking ability of science majors2018

    • Author(s)
      Matsuda, S., Imura, M. Nakanishi, N., & Herke, M.
    • Organizer
      JACET Kansai Chapter 2018 Conference
  • [Presentation] Repetitive input and output using L1 leveled readers―boring or effective for science majors?2018

    • Author(s)
      Matsuda, S. & Imura, M.
    • Organizer
      The 57th JACET International Convention
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi