• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Development of Web application through records, retreival, and analysis of mouse trajectories

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K02880
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

ZUSHI MITSUMASA  静岡大学, 情報学部, 教授 (90187823)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮崎 佳典  静岡大学, 情報学部, 教授 (00308701)
法月 健  静岡産業大学, 情報学部, 教授 (30249247)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordseラーニング / 学習履歴 / マウス軌跡情報 / 機械学習
Outline of Final Research Achievements

A major goal of this study is to develop a Web application with which to apprehend the critical aspects in the process of solving "word-reordering problems"(WRPs) when learners perform their tasks using a mouse. Analysis of mouse trajectories, it is inferred, will lead to the better evaluation of understanding level of learners. On the assumption that the comparison of the mouse movements by confident learners and non-confident learners, and investigation of the characteristic parameters for these mouse movements, will help identify "hesitation" which learners have experienced during solving problems, we constructed a classifier employing the method of machine learning. Our classifier was able to find hesitation correctly at the rate of about 80%.

Free Research Field

英語教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

問題解答時の学習者の迷いがマウス軌跡によって判別できるようになれば、解答結果だけからでは分からない学習者の理解度をより正確に把握することができる。また、一つ一つの英単語並べ替え問題は、それぞれが包含する重要な文法項目(21の文法項目に分類)とリンクさせているので、例えば、ある特定の文法項目を含む問題群に対して迷いが多く発生している場合、個々の学習者(あるいは、クラス全体)は、その文法項目が苦手である、または十分理解できていないと判断でき、現場の教師は、その時々の学習者への的確なフィードバックや学習指導方法を見つける手助けとなるので、学習過程における迷いの判定システムを開発する意義は大きい。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi