• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Self-Learning Surface for Learning Kanji

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K02892
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTakushoku University

Principal Investigator

KOBAYASHI TAKAO  拓殖大学, 外国語学部, 教授 (60328010)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) チェリー ドナルド  広島国際大学, 心理科学部, 准教授 (40412340)
PEYRON Bruno  上智大学, 文学部, 教授 (50296901)
Frederic Andres  国立情報学研究所, コンテンツ科学研究系, 准教授 (90332155)
Research Collaborator Taha Sinousy Eman Mohyeldin  拓殖大学, 大学院言語教育研究科専攻
Toyota Tetsuya  青山学院大学, 理工学部, 助教 (30650618)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
KeywordsCALL / e-Learning / 漢字 / WEB / 字形認識 / 自律学習
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to provide a platform that could be accessed by learners at any time from any place so that these learners could develop their recognition of kanji through a rational, interactive process.
For that purpose, the kanji was divided into two categories based on its structure: six-code basic form and four-code combination form. This was done using the "Approach for learning Kanji shape for non-kanji background learners” .(TAHA:2015)
The basic form was revised and used as a basis for the kanji recognition system. (2016) Finally, the database of the kanji from the former level 2 of the Japanese Language Proficiency Test (JLPT) was used to create " KANJI in 6&4 " as a web software for the platform. (2017, 2018)

Free Research Field

日本語教育 日本語文化論

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、字形特性の学習からスタートさせる漢字学習法を新たに提案し、さらにその学習法をWEBアプリケーションのプラットホームで学習者がいつでもどこでもアクセスしてインタラクティブに学習できる環境を整えたことである。
研究成果の社会的意義は、日本語教育を必要とする多くの学習者に対して、これまで日本語学習上の高い壁として捉えられてきた漢字学習をWEBソフトウェア「KANJI in 6&4」によって容易ならしめた点にある。その特徴は、デジタル化によって学習内容が短時間で済み、視覚的に理解、印象に残りやすいので正確できれいな文字認識が進み、自律・反復学習が可能となるという点である。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi