• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Curriculum development of overseas teaching practice instruction for elementary school English education using CLIL

Research Project

Project/Area Number 16K02958
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Ryan Anthony  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (30345938)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新山王 政和  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (10242893)
高橋 美由紀  愛知教育大学, 教育実践研究科, 教授 (30301617)
柳 善和  名古屋学院大学, 外国語学部, 教授 (40220181)
Anthony Robins  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (80324466)
Venema James  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (80410695)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
KeywordsCLIL / 小学校外国語教育 / 次期学習指導要領 / 指導力育成 / グローバル化
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、2020年度から本格実施となる「グローバル化に対応した小学校外国語(英語)教育のあり方」として、小学校教育の特質を活かし、CLIL(Content and Language Integrated Learning=教科学習と英語の語学学習を統合した)を活用して、各々の専門分野と国際的な視野で言語や文化の教育を指導することができる小学校教員の英語指導力を育成するプログラムを開発し、その効果を検証することであった。
すなわち、英語専攻以外の初等教育課程の学生が、彼らの専門分野を活かして、自信を持って小学校で外国語(英語)指導ができるように、CLILを活用した外国語(英語)教育を提案し、学生の英語コミュニケーション能力と実践指導力を育成するための授業づくりについて研究を行った。具体的には、CLILを活用した外国語学習の文献研究や海外・国内調査を踏まえて、教育実習プログラムの実施、小学校英語の指導力育成のプログラムを開発し、その成果として、様々な学会発表や講演などを行ない、『CLIL in Diverse Contexts 次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり』を出版した。(愛知教育大学リポジトリに公表 2020/3/31)

https://aue.repo.nii.ac.jp/index.php?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_snippet&index_id=970&pn=1&count=20&order=16&lang=japanese&page_id=13&block_id=21

更に、研究過程で、学生の主体性を高める教育として、教科横断的指導の具体的な内容の授業づくりをアクティブラーニングで行ったことにより、この指導法が「高度な実践力を有する教員養成」に対しても効果があることを実証することができた。

  • Research Products

    (21 results)

All 2020 2019

All Journal Article (16 results) (of which Open Access: 15 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Baby steps in CLIL teacher training: The ‘language of’ math for teacher-trainees2020

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      外国語研究 Studies in Foreign Languages & Literature Aichi University of Education

      Volume: Vol. 53. Pages: 1-24

    • Open Access
  • [Journal Article] CLIL Uncovered: Origins, theory and the basics of planning.2020

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts. 「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり」

      Volume: ー Pages: 1-23

    • Open Access
  • [Journal Article] CLIL in Practice: Physical education and math with Year 6 in an elementary school2020

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 59-79

    • Open Access
  • [Journal Article] CLIL and pre-service teacher education: Lesson plans for a CLIL Science Course2020

    • Author(s)
      Ryan, A. & Nagamine, T. & students
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 89-144

    • Open Access
  • [Journal Article] Endnote: ’Soft’ CLIL in Japanese elementary schools2020

    • Author(s)
      Ryan, A
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 229-233

    • Open Access
  • [Journal Article] An encounter with CLIL in Argentina2020

    • Author(s)
      Robins, A
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 147-153

    • Open Access
  • [Journal Article] The role of age appropriacy with particular reference to elementary school education2020

    • Author(s)
      Robins, A
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 209-220

    • Open Access
  • [Journal Article] The International Baccalaureate Primary Years Program (PYP) and CLIL: Some overlapping themes and implications2020

    • Author(s)
      Venema, J.
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 181-197

    • Open Access
  • [Journal Article] CLIL in elementary schools in Japan: Challenges and opportunities2020

    • Author(s)
      Venema, J
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 221-228

    • Open Access
  • [Journal Article] 次期学習指導要領とCLIL2020

    • Author(s)
      柳 善和
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 25-33

    • Open Access
  • [Journal Article] オーストラリアのCLIL(日本語教育、理科)の授2020

    • Author(s)
      柳 善和・高橋美由紀
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 199-206

    • Open Access
  • [Journal Article] グローバル人材育成のための小学校外国語活動・小学校外国語教育2020

    • Author(s)
      高橋美由紀・山内優佳
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 45-55

    • Open Access
  • [Journal Article] シンガポール日本人学校 (c)音楽の授業2020

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 162-169

    • Open Access
  • [Journal Article] シンガポール日本人学校 (d)家庭科の授業2020

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Journal Title

      CLIL in diverse contexts.「次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり

      Volume: ー Pages: 170-177

    • Open Access
  • [Journal Article] Lessons from Hong Kong English education: HOTS-integrated language learning2019

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      外国語研究 Studies in Foreign Languages & Literature Aichi University of Education

      Volume: Vol. 52 Pages: 115- 150

    • Open Access
  • [Journal Article] Reflections and thoughts generated by the J-CLIL Seminar University of Stirling2019

    • Author(s)
      Ryan, A.
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagogy Association (J-CLIL), Special issue Proceedings from the CLIL TE Seminar at the University of Stirling, Scotland, the UK J-

      Volume: 20 to 24 August, 2018 Pages: 119-121

  • [Presentation] a CLIL framework with the content again being 'Festivals':2019

    • Author(s)
      Robins, A.
    • Organizer
      中学校教諭二種免許状(外国語(英語)) (異文化理解C) 14th-15th December
    • Invited
  • [Presentation] The Differences between Immersion Education and CLIL.: Which one is more appropriate to utilize in Japan?2019

    • Author(s)
      Robins, A.
    • Organizer
      'Kokusai Bunka' Aichi University of Education
  • [Presentation] CLILを取り入れた日本(ローカル)と世界(グローバル)の両方の視点を育成する教育2019

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      外国語教育メディア学会中部支部春季研究大会
  • [Presentation] 「オーストラリアにおける男女共同参画の取組について」の講評2019

    • Author(s)
      高橋美由紀
    • Organizer
      イングリッシュ・フォーラム
    • Invited
  • [Book] CLIL in diverse contexts. 次期学習指導要領とCLILを活用した英語の授業づくり2020

    • Author(s)
      Ryan, A.& Takahashi, M. (Eds)
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      鳴海出版

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi