• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Linguistic skills of children in a Japanese-English two-way immersion program: Implications for English language teaching in elementary school

Research Project

Project/Area Number 16K02982
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

原田 哲男  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (60208676)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords日英語双方向イマージョン教育 / 継承言語話者 / 外国語学習 / 英語 / 日本語 / VOT / 第二言語音声習得
Outline of Annual Research Achievements

米国に於ける日英語双方向イマージョン(TWI)教育(継承語としての日本語(Japanese as a heritage language=JHL)話者を半数、英語話者である外国語としての日本語(Japanese as a foreign language=JFL)学習者を半数でクラスを構成し、両グループとも母語をさらに発達させ、第二言語をも習得させることを目的とする教育プログラム)に在籍する児童の子音(無声破裂子音の開放から母音開始までの時間=voice onset time (VOT))の習得を音響分析により調査した。VOTは気音(aspiration)に関係し、日本語よりも英語のほうが長いという音声的差異はある。しかし、両言語ともVOTは音韻的に機能しないが、「らしさ」に影響することがある。本研究は、JHLとJFLグループを比較し、次の三点を研究課題とした。1)JFLの児童は学年が上がるにつれて、日本語の無声子音のVOTの生成はより目標言語に近づくか、2)JFL児童は、同じ教室で学ぶJHL児童のVOTに近付くか、3)JFL児童は、英語と日本語のVOTを明確に区別できるか。日本語50%、英語50%で教科(算数、社会、理科など)を通して両言語を学ぶJFLとJHLのそれぞれの児童で、小学校1年生から6年生までの合計85名が参加した。日本語と英語の[p, t, k]で始まる2音節の語彙を絵で与えて、短い文に挿入して読んでもらった。合計のトークン数は、両言語とも2,500前後で、[p, t, k]のVOTは、それぞれ九つのトークンの平均から算出した。結果は、1)既に1年生でほぼ日本語らしいVOTが習得されていて、その後はほとんど変化が見られなかった。2)日本語学習者であるJFL児童は、JHLのVOTの値と有意差がなく、3)日本語と英語のVOTを明確に区別していたことが判明した。

  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 9 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of California, Los Angeles(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of California, Los Angeles
  • [Journal Article] イマージョン教育について-日本の小学校英語教育への展望-2019

    • Author(s)
      原田 哲男
    • Journal Title

      『東アジア地域における小学校英語教育 -日・中・韓の国際比較ー』早稲田教育ブックレット

      Volume: 21 Pages: pp. 38-50

  • [Journal Article] Roles of vocabulary knowledge for success in English-medium instruction: Self-perceptions and academic outcomes of Japanese undergraduates2018

    • Author(s)
      Uchihara, T., & Harada, T.
    • Journal Title

      TESOL Quarterly

      Volume: 52 Pages: 564-587

    • DOI

      https://doi.org/10.1002/tesq.453

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Students’ perspectives on the role of English-medium instruction in English learning: A case study2018

    • Author(s)
      Suzuki, S., Harada, T., Eguchi, M., Kudo, S., & Moriya, R.
    • Journal Title

      早稲田大学教育学研究科『教育学研究科紀要(別冊)』

      Volume: 26 Pages: 1-18

    • DOI

      http://hdl.handle.net/2065/00057703

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Acquisition of pronunciation by Japanese heritage and foreign language learners in a two-way immersion program2019

    • Author(s)
      Harada, T.
    • Organizer
      The American Association of Teachers of Japanese (AATJ) Spring Conference, Denver, Colorado
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際バカロレア教育と英語教育:CBI/CLILの視点から2019

    • Author(s)
      原田 哲男
    • Organizer
      大学での国際バカロレア担当教員養成の課題と展望 教育の国際化研究会 早稲田大学
  • [Presentation] Acquisition of voice onset time (VOT) by English-Japanese bilinguals in a two-way immersion program2019

    • Author(s)
      Harada, T.
    • Organizer
      The Conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL), Atlanta, Georgia
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Acquisition of Japanese voiceless stops by English-dominant children in a two-way immersion bilingual program2019

    • Author(s)
      Harada, T.
    • Organizer
      ALT Research Seminar, Centre for Applied Linguistics, University College London Institute of Education (UCL IOE), UK
    • Invited
  • [Presentation] Bilingual education and ELF speakers in Japan2019

    • Author(s)
      Harada, T.
    • Organizer
      The 8th Waseda ELF International Workshop and Symposium, Symposium 2: Applied Linguistic Research from an ELF Perspective: Current and Future Directions, Waseda University, Tokyo
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 第二言語習得研究から見た二言語・多言語教育:CBI/CLILの再考2019

    • Author(s)
      原田 哲男
    • Organizer
      グローバル社会を生きる知性とは 言語とアイデンティティの視点から―フィンランドの言語教育に学ぶ日本の英語教育― 早稲田大学
    • Invited
  • [Presentation] イマージョン教育について―日本の小学校英語教育への展望―2018

    • Author(s)
      原田 哲男
    • Organizer
      東アジア地域における小学校英語教育―日・中・韓の国際比較― 教育最前線講演会シリーズ28 早稲田大学教育総合研究所主催
    • Invited
  • [Presentation] New speakers in dual language education in the US: A Japanese-English two-way immersion program2018

    • Author(s)
      Harada, T.
    • Organizer
      The 4th Language Education in Global and Multilingual Context (LEGMC) Colloquium, Waseda University, Tokyo
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Immersion education in China, Japan and the USA2018

    • Author(s)
      Harada, T.
    • Organizer
      The International Forum, English Education in Elementary Schools: Comparative Studies between Japan and China, Waseda University
    • Invited
  • [Presentation] English medium instruction and curriculum development at a university in Japan2018

    • Author(s)
      Harada, T.
    • Organizer
      The 2018 BeSeTo Symposium, Korea University, Seoul
    • Invited
  • [Presentation] 初級者を対象としたCLILと外国語教育(2):カリキュラムに対する教師の意識改革とその実践2018

    • Author(s)
      原田 哲男
    • Organizer
      上智大学言語教育研究センターFD講演会
    • Invited
  • [Presentation] English- and Japanese-dominant children’s voice onset time (VOT) in a two-way immersion program2018

    • Author(s)
      Harada, T.
    • Organizer
      The 10th Annual Conference of Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT), Iowa State University, Ames, IA
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Research methods in investigating voice onset time (VOT) in second language pronunciation2018

    • Author(s)
      Harada, T.
    • Organizer
      The 10th Annual Conference of Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT), Iowa State University, Ames, IA
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Analyzing discourse in EAP and EMI courses from an ELF perspective2019

    • Author(s)
      Harada, T., & Moriya, R.
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      Palgrave Macmillan

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi