2019 Fiscal Year Final Research Report
Development of a small-scale multi-stage English proficiency test based on open sources
Project/Area Number |
16K02987
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Niigata Seiryou University |
Principal Investigator |
Kimura Tetsuo 新潟青陵大学, 福祉心理学部, 教授 (90249095)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | コンピュータ適応型テスト / マルチステージテスト / オープンソース / 学習管理システム / コーパス分析 |
Outline of Final Research Achievements |
To manage the content balance, we developed a multi-stage test (MST) on Moodle, an open-source learning management system (LMS). It was confirmed that a MST can be implemented on a small scale. We confirmed through a pilot test and interview survey that test-takers tend to choose "tests with many questions but easy questions" rather than "tests with few questions but difficult questions," and we also verified the routing algorithm based on actual data.
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Free Research Field |
外国語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
テストのコンテンツ・バランスの管理は,テストの妥当性に深く影響を与える重要な問題であるが,本研究が示した複数の設問を束ねていくつかの段階を踏むMSTは、従来の単問形式のCATよりも,コンテツ・バランスの管理が容易であり,小規模でも既存のアイテムバンクがあれば実現可能であることを示した。本研究のテスト項目は,コーパス分析に基づく英語の語彙に関する設問であるが,本研究により開発されるMSTのシステムが,オープンソースで提供・公開されることは,外国語教育のみならず,多様な分野の教育評価にとっても,その意義は大きい。
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