2018 Fiscal Year Final Research Report
Empirical Analysis of Retail Innovation in the Global Supply Chain System
Project/Area Number |
16K03645
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Ryutsu Keizai University |
Principal Investigator |
YOKOI Norie 流通経済大学, 流通情報学部, 准教授 (40615928)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
乾 友彦 学習院大学, 国際社会科学部, 教授 (10328669)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 経済政策 / 流通 / マーケティング / イノベーション / 国際マーケティング |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to find out the importance and the efficiency of innovative activities for retailers in terms of both supply chain and consumer sufficiency. We made researches about the actual store innovative technologies to develop consumer satisfaction in the US, China and Japan then found out the former two countries had created innovative values so far but the latter country did not enough. We further made researches empirically in order to study out the efficiency of firms’ business performances when firms started to do innovative activities earlier and then cleared the importance of innovative activities in retail industries.
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Free Research Field |
国際マーケティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
サプライチェーン・マネジメントの柱は、費用節約による効率性の「改善」と顧客サービス改善の「効果」であるが、後者の「効果」についての研究は進んでいない。近年、この顧客サービス改善のための技術的なイノベーションが発展し、小売店やインターネット販売サイトを運営する企業が導入を試みているが、その効果や課題に関する研究に乏しい。そこで本研究では、イノベーション技術導入による顧客サービス導入の現状をヒアリング調査から把握し、企業業績への貢献を分析した。それらにより、イノベーション技術導入は流通産業において重要であり、一定の効果があることを明らかにしたことは、学術的意義があると考える。
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