• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Research-status Report

固定収益会計による利益安定性メカニズムの解明―導入前と導入後の時系列分析―

Research Project

Project/Area Number 16K04012
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

鈴木 研一  明治大学, 経営学部, 専任教授 (80309674)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Keywordsマネジメント・コントロール
Outline of Annual Research Achievements

[リサーチサイトの追加]
国内外のリサーチサイトでの調査が当初の計画通りに進まなかったため,代替策として新たなリサーチサイトを追加した。
[基礎的データ収集]
解析に必要となる従業員および顧客アンケート調査データを収集した。
[因果関係の解析]
顧客志向と従業員の相互作用,協働への動機づけメカニズムを検証した。構成概念としてSiguaw et al.の顧客志向と従業員意識の因果モデル(「The Influence of the Market Orientation of the Firm on Sales Force Behavior and Attitudes」『Journal of Marketing Resaerch』31(1), pp.106-116, 1994)および伊丹敬之の場のメカニズム(『場の論理とマネジメント』東洋経済新報社,2005)を採用し,共分散構造分析によって解析した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

リサーチサイトの確保:当初の計画通りに進まなかったため,代替策として新たなリサーチサイトを追加し,対処した。
基礎的データ収集:従業員および顧客アンケート調査によって,解析に必要となる基礎的情報を収集することができた。
6つの研究項目:新たなリサーチサイトを追加したことで,調整等で時間がかかり,計画から少し遅れてはいるものの,顧客志向と従業員の相互作用の分析,協働への動機づけメカニズムの分析,業績評価ルートの利益安定化のメカニズムの分析,戦略の変更のインタビュー調査,戦略の創発的是正モデルの検討,戦略ルートの利益安定化のメカニズムの分析準備を進められた。

Strategy for Future Research Activity

基礎的データ収集:解析に必要となる基礎的データを収集し,その中で,アンケート調査票の改善を行う。
因果関係の解析:顧客志向と従業員の相互作用,協働への動機づけメカニズムを引き続き検証し,同様の因果関係が年度を超えてあることを証明する。
加えて,戦略の変化を考察するとともに,業績評価ルートの利益安定化のメカニズム,戦略の創発的是正,戦略ルートの利益安定化のメカニズムのモデルの精緻化と解析を継続して実施する。
因果関係の時系列推移の解析:因果関係や変数の平均値,ばらつき,他の変数に与える年度を超えた影響の変化等の時系列推移を体系的に検討する。

Causes of Carryover

(理由)
小額のため,時期に繰り越す。
(使用計画)
謝金で使用する。

  • Research Products

    (6 results)

All 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Profitability of Fixed Customers: A Case of a Japanese Department Store2018

    • Author(s)
      Suzuki, K., Kikyo, M., Kodama, M., Toyosaki, H., Hiasa, Y., and Matsuoka, K.
    • Journal Title

      Japanese Management and International Studies

      Volume: 15 Pages: 3-18

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Measuring and Managing Customer Profit Stability: A Japanese Hotel Chain Case Study2018

    • Author(s)
      Komura, A. and K. Suzuki
    • Journal Title

      Japanese Management and International Studies

      Volume: 15 Pages: 53-65

  • [Presentation] Perceptions of gender diversity initiatives ― A case study of a Japanese hotel chain2018

    • Author(s)
      Masahiro Hosoda, Hitomi Toyosaki, Miyu Hayakawa, Kenichi Suzuki
    • Organizer
      32nd Annual Australian & New Zealand Academy of Management
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effects of Employee Perceptions of Diversity Management in a Japanese Hotel Chain2018

    • Author(s)
      Miyu Hayakawa, Masahiro Hosoda, Misa Kikyo, Yuki Iwabuchi, Kenichi Suzuki
    • Organizer
      8th Annual Australasian Business Ethics Network Conference 2018 @Massey University, Auckland, New Zealand
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Employee Perception of Corporate Social Responsibility and its Effect on Turnover Intention2018

    • Author(s)
      Miyu Hayakawa, Masahiro Hosoda, Hitomi Toyosaki, Kenichi Suzuki
    • Organizer
      7th International Conference on Engineering Business Management @Universiti Teknologi Malyaia, Kuala Lumpur, Malaysia
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Fixed Revenue Accounting: A New Management Accounting Framework2018

    • Author(s)
      Kenichi Suzuki and Bruce Gurd ed.
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      World Scientific Pub Co Inc
    • ISBN
      9813237252

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi