2019 Fiscal Year Final Research Report
Research on organizational factors related to reluctance of teachers to disclose negative information
Project/Area Number |
16K04263
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social psychology
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Research Institution | Fukuoka University of Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
釘原 直樹 東筑紫短期大学, 食物栄養学科, 教授 (60153269)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 教員 / 情報開示 / 学校 / 集団 / エリートパニック / 多元的無知 / 不適切行動 / 組織風土 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to clarify the factors that suppress the disclosure of negative information by schools and teachers, we conducted a research study on teachers and childcare workers. 1) Experience of receiving complaints from parents made trust for parents lower, 2) Conformity pressure within the school organization was relatively high, and 3) Receptivity of information in the organization were suggested to be associated with reluctance of school to disclose negative information. Combining these results, we considered how to facilitate the disclosure of negative information by schools and teachersa.
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Free Research Field |
社会心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
組織の情報開示の重要性が研究されてきた一方で、組織の情報開示を抑制する要因については、これまでにあまり検討されてきていない。Tierney(2008)による「エリート・パニック」、同調、傍観者効果、組織風土など関連が想定される要因はいくつかあるものの、学術的には明らかになっていない。集団が一種の不正行為を行うに至る過程を明らかにすることは、集団研究を進めていく上で高い意義があるであろう。 また、近年、学校や教育委員会における情報開示の不十分さが問題となり、改善の必要が認識されている。こうした改善のための基礎データを提供することには、高い社会的意義があると考えられる。
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