2018 Fiscal Year Final Research Report
Construction of the assessment system which can predict the reading and writing difficulty for preschool children
Project/Area Number |
16K04286
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
片桐 正敏 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (00549503)
若宮 英司 藍野大学, 医療保健学部, 教授 (20426654)
本郷 一夫 東北大学, 教育学研究科, 教授 (30173652)
堀田 龍也 東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)
安藤 明伸 宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (60344743)
加藤 哲則 愛媛大学, 教育学部, 准教授 (90510199)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 読み書きスキル / 視知覚認知機能 / ディスレクシア / 就学前評価 |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted four tasks for an infant mainly;accuracy of reading , visual information processes (WAVES), and syntactic task. The result of covariance structure analysis whose independent variable was score of pattern recognition task, plain figure-construction task, and syntactic task, and dependent variable was an accuracy of reading hiragana task showed scores of syntactic task and figure-construction task affected the number of correct answer of reading hiragana task directly, and score of pattern recognition task affected score of plane figure-construction task, which suggested pattern recognition task affected the number of correct answer of reading hiragana task indirectly(GFI=.999, AGFI=.992, RMSEA=.000, χ2=.186, n.s.). Those results supported that acquisition of the reading hiragana skills in Japanese needs not only phonological process but also visual processes. Especially visual processes may take a certain role in alphabetic stage of reading development (Frith, 1985).
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Free Research Field |
発達神経心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の社会的意義は幼児期のひらがな読み正確性に対して音韻処理能力だけでなく視知覚認知機能をはじめとして視覚情報処理の介在を明らかにしたことにある。現在の発達障害とその機序に関する研究では児童期の実態を基にしてそれぞれのライフステージに適応している状況にあり、発達の時間軸を重視する発達心理学的観点がかけたものとなっている。本研究知見ならびに派生研究は各年代の読みの困難さの背景となる要因が異なる可能性、また同じであってもその寄与度が異なる可能性を示唆しており、読み書き困難の早期発見や効果的な支援のためには各年代で評価方法を再検討する必要性を示唆したものである。
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