• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Final Research Report

Psychological program development focusing on executive function of obsessive-compulsive disorder with autism spectrum disorder

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K04342
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Nagaoka Maki  千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 特任研究員 (40757788)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大島 郁葉  千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 講師 (40625472)
平野 好幸  千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 教授 (50386843)
中川 彰子  千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 教授 (70253424)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Keywords強迫症 / 自閉スペクトラム症 / 実行機能 / 認知行動療法 / 認知機能改善療法
Outline of Final Research Achievements

Cognitive-behavioral therapy, including exposure and response prevention, is effective in treating obsessive-compulsive disorder. However, deficits in cognitive function, comorbid with autism spectrum disorders, and associated executive function dysfunction may affect the therapeutic effect of cognitive-behavioral therapy. As a result of investigating the factors that influence the therapeutic effect of obsessive-compulsive disorder, working memory, which is a part of executive function, and decreased communication ability, which is characteristic of autism spectrum disorder, affected for cognitive-behavioral therapy of obsessive-compulsive disorder. These results may help develop a psychological program focusing on the executive function of obsessive-compulsive disorder comorbid with autism spectrum disorders.

Free Research Field

臨床心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実行機能の一部であるワーキングメモリを測定する「語音整列」と自閉症スペクトラム指数の「コミュニケーション」の結果から、強迫症の認知行動療法の治療効果を推定できる可能性が示された。一方、抑うつと不安の重症度、強迫症のサブタイプ、および性別は強迫症の重症度の変化に影響していなかった。治療中に視覚補助を行うなど、不十分なワーキングメモリを補うことは治療に有益であり、臨床家がより効果的な治療方針を選択するのに役立つ可能性がある。

URL: 

Published: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi