2020 Fiscal Year Final Research Report
Discussion on the civic education in France from the 1720s to the 1820s.
Project/Area Number |
16K04505
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | フランス教育史 / シャルル・ロラン / 『トレテ・デ・ゼチュード』 / 市民教育 / 近代公教育 / 啓蒙思想 / 古典人文学 / キリスト教 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the discussion by Charles Rolland in “Traite des Etudes” published in the 1720s and elucidates how it was accepted by diverse readers until the 1820s, as an attempt to consider the development of educational thought over the period. It sheds a new light on the aspects which can be interpreted as indicating that a current of thought seeking school education cultivating morality based on Christian faith and classical humanities without contradiction grew gradually over the period with an eye also to covering women, toward creating citizens and unbound by political transitions.
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Free Research Field |
西洋教育史
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本では、明治期の近代学校制度創設が倣ったフランスの事例から、義務・無償・世俗の学校教育を国民に提供する〈近代公教育〉の理念型が論じられ、その思想的源泉が18世紀後半の啓蒙思想家に辿られてきた。これに対して本研究は、18世紀前半にシャルル・ロランがキリスト教信仰と古典人文学に基づいて公刊した『トレテ・ゼ・エチュード』に着目し、絶対王政から革命とナポレオン帝政を経て王政復古へ至る政体の変遷下に公教育の在り方が模索された過程で、その書が当事者間のイデオロギー的対立とは異なる次元で参照され続けていた史実を解明して、フランス教育史の展開を捉え直す解釈を提示できた。
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