• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

A basic research and study on histories of establishment of schools by Ainu peoples in Modern Hokkaido and Sakhalin(Karafuto)

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K04520
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido Museum

Principal Investigator

OGAWA Masahito  北海道博物館, 学芸部, 学芸副館長 (10761629)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TAMURA Masato  国立アイヌ民族博物館設立準備室(東京国立博物館), 学芸企画部, 主任研究員 (60414140)
Research Collaborator OOWADA Tsutomu  
UCHIDA Yuuichi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords教育史 / 近代アイヌ史 / アイヌの教育要求 / 先住民族と教育 / サハリン(樺太)アイヌ / アイヌ学校
Outline of Final Research Achievements

(1) Through the reseraches in various libraries, archives and some scenes, we confirmed about 10~20ceses which the Ainu peoples established schools in Tokachi, Hidaka, and Iburi in Hokkaido and in Sakalin.
(2) And we announced the outcome which studied on these ceses by artickes and lectures.

Free Research Field

近代アイヌ教育史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の意義は、先ず、北海道・サハリンの多くの地域における教育史の基礎的事実の発掘を行ったことにある。
研究史上の意義としては、従来のアイヌ教育史は政策史からのアプローチが多かったことに対し学校や教育に対するアイヌ民族の現実認識や将来への意思を探ることができた点に意義がある。
さらに社会的な意義としては、〈アイヌ民族を主体に据えたアイヌ史〉が求められている現在において、本研究は、アイヌ民族の意思や要求から近代アイヌ史を展望する具体的な手がかりを得た点に意義がある。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi