2018 Fiscal Year Final Research Report
Comparative research of the new position and roles of local education administration in school governance between Japan and UK
Project/Area Number |
16K04575
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Jissen Women's University |
Principal Investigator |
Seida Natsuyo 実践女子大学, 生活科学部, 教授 (70444940)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
広瀬 裕子 専修大学, 文学部, 教授 (40208880)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | 地方教育行政 / 教育再生 / 困難集中地域 / イギリス / 教育ガバナンス / 地方当局 |
Outline of Final Research Achievements |
It could be clear that the range of responsibilities of local education administrations of England reaches to the field of social welfare for the children recently and that they address the problems of children effectively as well as the specific policies. It would be valuable that we could research the practices of provincial cities directly, where its social problems got harder recently. It is also a big outcome that we could make clear the real situation of educational reforms in one of the biggest problem concentrated area in London.
|
Free Research Field |
教育行政学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英国においては特定地域に集中している困難な状況を背景とする児童生徒の教育上の不利について,学校教育よりも広い福祉的な観点から取り組みを行うようになっている。しかし,一方で学校教育制度はより自律的に運営されるようになっており,地方教育行政がそうした福祉的な対応と学校教育との制度的な関係を明らかにし,具体的にどのような連携協力の体制が有効であるのか,またその限界と課題の所在を明らかにすることは,児童生徒の社会的背景に起因する問題を学校で解決することが求めらるようになっている日本においても,大変示唆の大きいものである。
|