• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

A Development of Guidebook for Teachers on Multimodal Texts

Research Project

Project/Area Number 16K04709
Research InstitutionNippon Sport Science University

Principal Investigator

奥泉 香  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (70409829)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 島田 功  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (30709671)
猪瀬 武則  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (40271788)
角屋 重樹  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (80136027)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsバイモーダル・テクスト / 教科横断的 / SF‐MDA / 一致性 / 相補性 / 教科書 / 小学校 / 中学校
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、文章と絵や写真といった図像テクストとの関係から意味を読解する、バイモーダル・テクストの学習を支援するため、教師が活用可能な指導枠組みを整理して提示することを目的に研究を行ってきた。そのため、国語科を中核に位置付けながら、算数(数学)科・理科・社会科の教科書に掲載されているバイモーダル・テクストの分析を行い、それらに共通して有用となる教科横断的な分析枠組みを抽出・整理した。
昨年度までに、全ての教科の教科書(小学校用・中学校用)におけるバイモーダル・テクストの洗い出し作業を終えたため、最終年度である本年度は、それらのデータを分類・整理し、教科横断的に共通して活用が可能な12種類の分析枠組みを開発・整理した。また、それらの枠組みを、教師が選択・組み合わせて活用しやすいように、説明構造・論証構造・物語構造に分類して、それら各分類ごとに、さらにバイモーダル・テクストの構成上の観点から、以下の2種類の分岐する検討過程を整備した。一つめは、同じテクスト内において、文章部分にも図像部分にも、同じ意味に関する要素が書かれたり写されたりしている場合で、これを2種類の記号間における「一致性」と名付けて、テクストからこれらの要素を抽出・検討する枠組みや、その統合的な読解過程の道筋を示した。そして二つめは、これとは反対に、同じテクスト内において、文章部分にはある意味に関する記号が書かれているが、図像部分には描かれたり写されたりしていない場合で、これを「相補性」と名付けて、その読解の道筋や、そのための分析枠組みを整理した。また、この「相補性」には、逆の組み合わせのパターン、つまり図像部分にはある意味に関する要素が描かれたり写されたりしているが、文章部分にはそれに関する記述がない場合の読解の道筋や、そのための分析枠組みも整備して提示した。

  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小学校国語科教科書における マルチモーダル・テクストの学習可能な枠組み ―小学校低学年~高学年の物語教材を通してー2019

    • Author(s)
      奥泉香, 水澤祐美子
    • Journal Title

      機能言語学

      Volume: 10 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Analysis of the Reader’s Meaning-making Process through Producing and Solving Questions regarding Picturebooks -Using Eye-tracking Measurements and Interviews-2019

    • Author(s)
      Kaori Okuizumi
    • Journal Title

      International Journal of Language Studies

      Volume: August Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Multimodal engagement strategy focusing on a multi-layered voice concept: Theory of persuasion in Japanese insurance TV commercials2019

    • Author(s)
      Chavalin Svetanant, Kaori Okuizumi
    • Journal Title

      Visual Communication

      Volume: - Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Value-Focused Thinking in the Mathematics Classroom: Engaging Students in Decision-Making2018

    • Author(s)
      Orland Gonzalez, Takuya Baba, and Isao Shimada
    • Journal Title

      Views and Beliefs in Mathematics Education (Springer)

      Volume: - Pages: pp. 55-67

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Multimodal Analysis of Japanese Written Text as a Device that has caused Social Dividing, Merging and New values2018

    • Author(s)
      Kaori Okuizumi, Chavalin Svetanant, Genitiro Fukawa
    • Organizer
      ICOM(Odense)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A study on designing photo literacy learning and materials that are necessary in participatory culture2018

    • Author(s)
      Kaori Okuizumi, Kimi Ishida
    • Organizer
      MES(Hong Kong)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文字をマルチモーダルに読み解く学習の可能性2018

    • Author(s)
      奥泉香
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Invited
  • [Presentation] Comparison of students’ values and mathematical models in the process of solving a socially open-ended problem: Focusing on a comparison between elementary school students and junior high school students2018

    • Author(s)
      Isao Shimada, Takuya Baba
    • Organizer
      ICMI(Taipei)
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 19歳までのメディア・リテラシー:国語科ではぐくむ読む・書く・創る2019

    • Author(s)
      石田喜美, 奥泉香, 森本洋介
    • Total Pages
      46
    • Publisher
      特定非営利活動法人ratik
  • [Book] 国語科教育に求められるヴィジュアル・リテラシーの探究2018

    • Author(s)
      奥泉香
    • Total Pages
      314
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      978-4-89476-908-3

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi