• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Research-status Report

アクティブラーニングによる算数数学協同学習の実質化を担う教員養成プログラム開発

Research Project

Project/Area Number 16K04714
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

小原 豊  関東学院大学, 教育学部, 教授 (20375455)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 礒田 正美  筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywordsアクティブラーニング / 協同学習 / 算数数学教育 / 教員養成プログラム
Outline of Annual Research Achievements

研究着手の2016年度,研究進展の2017年度に続いて, 2018年度はデジタルデバイスによるジグゾー法拡充とその教員養成プログラム化を更に具体的に推進した。算数数学科教員養成系学生の(a)算数数学指導観,(b) アクティブラーニングの理解力,(c) ジグゾー法による協同学習の実践力,の3点における総合分析に基づく算数数学科教員養成プログラムの複線化に関する基本的な条件整備と,デジタルデバイスと電子黒板が生み出す即時性と集積性によるマネジメントする手順の検証を行った。また算数・数学科教員養成プログラム開発に向けた実践調査, その協同学習のマネジメント過程,算数数学教育観の変容過程の記録と質的分析を教育学部及び理工学部において実践した。
これらの成果と課題について,国際学会であるInternational Conference on Educational Research (ICER) においては「The Effects of Jigsaw Method on the Prospective Teacher's Beliefs about Mathematics Teaching」として学術研究発表した。また, International Society for Mathematics and Science Education(ISMSE)においては「Basis of Computational Thinking in Arithmetic Teacher Training using Lego Mind storms」として学術研究発表を行い,その実績を公的に示すと共に,その知見を国際的に広く共有した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

当初の予定通り、研究課題は概ね順調に進展している。その理由として、一昨年度のパイロッティングの結果を受けて昨年度にアクティブラーニングの実質化に必要な情報及び知見を適切に収集できたこと、そして研究資料に基づいた実践検証が滞りなく進められたことが挙げられる。

Strategy for Future Research Activity

研究の総括年度である2019年度は、2018年度までに整えて充実させて協同学習環境における検証結果に基づいて精緻化した、(1)問題解決の分業化による互恵的な学習体制、(2)公正で共感的な参加とピアレビュー、(3)ジグゾー法による知識の全体像を感得する構造把握、という基本条件を活かした実践手法についての学術報告を行う。同時に、研究の総合的な成果の集約と更なる課題点の抽出、及び研究の総合報告を兼ねてその成果を国際学会において研究発表し、国内外で広く共有する。またその中心的知見の国際学会誌への投稿を進める。

Causes of Carryover

2018年度にジグソー法に基づく協同学習実践をプロトコル分析してタイプ別に集約する予定であったが、想定よりもタイプが複線化しなかったため、計画を一部変更し質問紙結果の統計分析を中心に進めた為、未使用額が生じた。このため、上記の集約と分析を2019年度に行うこととし、未使用額はその経費に充てることにしたい。

  • Research Products

    (9 results)

All 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] Didactic Transposition of Complex Number in Japanese Textbooks2018

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Journal Title

      International Journal of Research on Science and Mathematics Education

      Volume: Vol.6 Pages: 17-25

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学的な「深い学び」による未完了行為とツァイガルニク効果2018

    • Author(s)
      小原 豊
    • Journal Title

      人間環境学会紀要

      Volume: 29 Pages: 19-24

    • Open Access
  • [Journal Article] 創造性育成における山登り式学習法による数学指導の再評価と展課題2018

    • Author(s)
      小原 豊
    • Journal Title

      人間環境学会紀要

      Volume: 30 Pages: 1-6

    • Open Access
  • [Presentation] The Case Method on Prospective Arithmetic Teacher's View of Assessment in Action2018

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      The 8th East Asia Regional Conference on Mathematics Education (EARCOME 8)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effects of Jigsaw Method on the Prospective Teacher's Beliefs about Mathematics Teaching2018

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research (ICER2018)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Basis of Computational Thinking in Arithmetic Teacher Training using Lego Mindstorms2018

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      The 7th Conference of International Society for Science and Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How does Teaching Process Packaging Improve Lesson Study? : Using by PF-Note2018

    • Author(s)
      Kazunori EDAHIRO, Ryuta TANI, Yusuke MAEDA, Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research (ICER2018)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Integrated STEM Education with Virtual Reality: New Computer-Supported Instruction2018

    • Author(s)
      Shigeki KITAJIMA, Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research (ICER2018)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Desigh of Meta-Participation in Mathematics Lesson Study2018

    • Author(s)
      Ryo Umemiya, Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research (ICER2018)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-12-27   Modified: 2022-05-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi