• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Development of Teacher Education Curriculum on Training and Growing of Teacher Educator

Research Project

Project/Area Number 16K04769
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

岩田 昌太郎  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (50433090)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords教師教育 / 教師教育者の専門性開発 / 教師教育カリキュラム / 日蘭比較
Outline of Annual Research Achievements

最終年度の研究実績を基盤としつつ3か年の研究実績も含めて、以下の2点の成果報告と課題を報告したい。
(1)教師教育者の養成と成長に資する教師教育カリキュラムにおける成果報告
第1に、ATEE(ヨーロッパ教師教育協会)の国際学会2018(スウェーデン)において、研究協力者であるDr.Anja Swennen(アムステルダム自由大学)と共同研究発表を行った。第2に、日本(東京と広島)において、Dr. Swennenを招聘し、国際シンポジウム(武蔵大学)と教育教育者の育成を意図したワークショップ(広島大学)を開催した。両企画ともに30名以上の参加者となり、成功裏に終えることができた。なお、ワークショップの成果による日本の教師教育者のアイデンティティ形成については、広島大学の共同研究報告書(2019)に掲載され、さらに次年度の国際学会においてもその成果の一部を継続して発表する予定となっている。
(2)教師教育者の養成と成長に資する教師教育カリキュラムの開発と今後の課題
暫定的に開発した教師教育者の養成・育成カリキュラムを検証するために、現在、博士課程後期に在籍する大学院生を対象としてパイロットスタディを実施している最中である。したがって、3年間で蓄積した研究の成果を踏まえて、現在も継続的に研究を進めている。

  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] アムステルダム自由大学(オランダ)

    • Country Name
      NETHERLANDS
    • Counterpart Institution
      アムステルダム自由大学
  • [Journal Article] 「授業構想力」からワークショップ型校内研修の成果をいかに俯瞰するか ―X市中学校保健体育部会の研修を事例として―2019

    • Author(s)
      岩田昌太郎・濱本想子・中川昂ほか4名
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 25 Pages: 127-137

  • [Journal Article] Becoming a Teacher Educator in Japan: 教師教育者の力量形成に資するワークショップ型研修の効果とself-study の観点から2019

    • Author(s)
      岩田昌太郎・齊藤一彦・草原和博・川口広美
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 17 Pages: 17-26

  • [Journal Article] 教師教育者の成長過程に関する質的研究 ―TAの経験はアイデンティティ形成にどのように影響を与えるか―2018

    • Author(s)
      岩田昌太郎・草原和博・川口広美
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 41 Pages: 35-46

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Becoming a Beginning Teacher Educator in Japan: How does beginning teacher educators change identity through teacher assistants and lecture?2018

    • Author(s)
      Shotaro Iwata, Anja Swennen and Aiko Hamamoto
    • Organizer
      Associate for Teacher Education in Europe, conference 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Attempt at the Theorization of Physical Education Lesson Studies: A 20-year scoping review of the literature.2018

    • Author(s)
      Shotaro Iwata and Tomoya Shiraishi
    • Organizer
      World Associate of Lesson Studies, conference 2018
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi