• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Practical Research on Teaching English for Junior Highschool Students with Developmental Dyslexsia

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K04845
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKitasato University

Principal Investigator

Ishizaka Ikuyo  北里大学, 医療衛生学部, 教授 (70333515)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秦 若菜  北里大学, 医療衛生学部, 助教 (50448958)
黒澤 麻美  北里大学, 一般教育部, 講師 (60406890)
水戸 陽子  北里大学, 医療衛生学部, 助教 (70721984)
村上 健  北里大学, 医療衛生学部, 講師 (90781906)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords発達性ディスレクシア / 英語
Outline of Final Research Achievements

In the 1st and 2nd years, we analyzed the symptoms of students who complained of poor English. The evaluation is based on a list of English words, oral and writing conversions from Japanese words to English. In addition, the Word Attack task was also performed. As a result, it became clear that many students read Roman letters way. In the third year, based on the research results of Mr. Kiyono Kamioka who practices English teaching based on cognitive assessment, it is effective in teaching to divide into four stages of letters → sound association → vocabulary acquisition → sentence structure. In the fourth year, with the cooperation of NPO SeedsAPP, we analyzed the practical situations. It became clear that what is being sought in the field now is a screening test that can accurately capture the weaknesses of English.

Free Research Field

特別支援教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2020年度から小学校において教科化された英語教育において,日本語で読み書きの苦手さを呈する発達性ディスレクシアのある児童生徒にとって,英語の読み書きは大きな課題となる。そのような児童生徒が英語を学ぶ際にはどのような困難が生じるのか,困難の実態はどのようなものなのか,実際に英語を指導されている場面でどのような工夫が効果的なのか,を探ることができた。今後は,この研究の成果を生かしながら,現場で必要とされている「英語に困り感のある児童生徒を早期に発見し早期に介入する」ためのツールとして,英語の苦手さを浮き彫りにすることができるスクリーニング検査を開発する必要があるということが明らかにされた。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi