• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Child-rearing peer-group-support in the community for the children with developmental disabilities : A follow-up study up to school age

Research Project

Project/Area Number 16K04857
Research InstitutionInstitute for Developmental Research, Aichi Human Service Center

Principal Investigator

幸 順子  愛知県心身障害者コロニー発達障害研究所, 教育福祉学部, 客員研究者 (20250251)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹澤 大史  和歌山大学, 教育学部, 講師 (80393130)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords発達障害児 / 育児支援 / ピア・グループサポート / 児童期・思春期課題 / 追跡研究 / 相互支援 / 当事者主体 / 対話
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、発達障害児の児童期から思春期にかけての地域育児支援(保護者によるピア・グループサポート)実践の分析を通して、この時期の子育ての課題と支援のニーズを明らかにし、地域生活に根ざす持続的ピア・グループサポートが児童期から思春期の子どもと保護者にどう貢献するかを明らかにし、発達障害児の子育てにおける保護者主体の持続的な地域育児支援のあり方と専門家の役割を提示することを目的とした。
基礎的研究として、児童期から思春期の発達障害児の保護者同士のピア・グループサポート(母親同士による子育ての話し合い)について検討するために、「オープンダイアローグ(開かれた話)」、「当事者研究」など議論に示唆を得て、保護者による地域育児支援(ピア・グループサポート)の意義や専門家の役割について整理を試みた。
ピア・グループサポート実践の追跡研究としては、研究代表者らが参加・支援する発達障害児の母親らによる保護者と児童期以降の子どもの「自主サークル」(地域での交流と相互支援を主旨とし、K市主催の育てにくい子どもと発達障害乳幼児の「子育て教室」よりH22に立ち上げ)における、保護者のピア・グループサポート実践の記録に基づき、学童期・思春期の「子育ての課題と支援のニーズ」、「ピア・グループサポートの意義」、「支援者の役割」などの観点から検討し、ピア・グループサポートが学童期・思春期の子育てと保護者の主体者としての成長にどう貢献しているかを考察した。

  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Current Status and Problems of Psychosocial Adaptation of Students with Mild Intellectual Disabilities and Developmental Disabilities Who are Enrolled in the Middle School and Upper Secondary School of Intellectual Disabilities Special Support Schools in Japan.2018

    • Author(s)
      Takeda, T., Okuno, I., Kitaoka, D. & Takezawa, T.
    • Journal Title

      HNUE Journal of Science

      Volume: 63(9) Pages: 75-83

    • DOI

      10.18173/2354-1075.2018-0088

  • [Journal Article] Effects of Short-Term Residential Intervention Program for Parents of Children with Developmental Disabilities.2018

    • Author(s)
      Takezawa, T.
    • Journal Title

      HNUE Journal of Science

      Volume: 63(9) Pages: 172-177

    • DOI

      10.18173/2354-1075.2018-0102

  • [Presentation] Relationship between Experience and Perception of University Students toward People with Developmental Disabilities. Proceedings of International Conference. Developing the support service system on inclusive education for persons with disabilities2018

    • Author(s)
      Shiga, H., Takezawa, T., Takeda, T.
    • Organizer
      International Experiences and Lessons Learnt for Viet Nam
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Application of Hyper-QU for Individual Supports for Students with Special Needs in Regular Elementary School Classrooms. Proceedings of International Conference. Developing the support service system on inclusive education for persons with disabilities2018

    • Author(s)
      Tanaka, C., Takezawa, T. & Takeda, T.
    • Organizer
      International Experiences and Lessons Learnt for Viet Nam
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Current Situation of Art Education for Students with Special Needs in Japan. Proceedings of International Conference. Developing the support service system on inclusive education for persons with disabilities2018

    • Author(s)
      Narusue, K. & Takezawa, T.
    • Organizer
      International Experiences and Lessons Learnt for Viet Nam
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Use of the Teacher Self-Evaluation Checklist to Improve the Quality of Classwork in Special Needs Schools-Lesson Improvement using Checklist to Improve the Quality of Classwork in Special Needs School. Proceedings of International Conference. Developing the support service system on inclusive education for persons with disabilities2018

    • Author(s)
      Tsuchihasi, M., Takezawa, T., & Takeda, T.
    • Organizer
      International Experiences and Lessons Learnt for Viet Nam
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 障害のある子どもの家族支援.発達障害のバリアを超えて-新たなとらえ方への挑戦-.漆葉成彦・近藤真理子・藤本文朗編著.2019

    • Author(s)
      竹澤大史
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • ISBN
      978-4-86342-254-4 C0037

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi