2019 Fiscal Year Final Research Report
Optimization of collision safety technology for ultra-compact mobility-minicar
Project/Area Number |
16K06163
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Dynamics/Control
|
Research Institution | Tokyo City University |
Principal Investigator |
Maki Tetsuo 東京都市大学, 工学部, 教授 (20465363)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田久保 宣晃 科学警察研究所, 交通科学部, 部長 (50356226)
大賀 涼 科学警察研究所, 交通科学部, 室長 (50392262)
櫻井 俊彰 東京都市大学, 工学部, 准教授 (80610047)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | 衝突安全 / 超小型ミニカー / 前面衝突 / 車体構造 / 乗員傷害 |
Outline of Final Research Achievements |
A frontal collision test of an ultra-compact minicar was carried out, and the collision safety performance as with conventional vehicles was ascertained. It has been clarified that it is difficult to keep living space for an occupant in the conventional vehicle body structure of minicar, and the safety performance of the vehicle body can be significantly improved by using computer analysis for minicar body structure. Specifically, by increasing the amount of collision energy absorption area and controlling the load on the roof strength, to ensure the safety performance in the case of a frontal collision with the slightly increased weight condition. These technical importance were clarified.
|
Free Research Field |
衝突安全
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地球環境を考慮した超小型ミニカーの普及には、普通自動車との混合交通が避けられず、普通自動車との衝突事故を鑑みると超小型ミニカーの衝突安全性能を少なくとも普通自動車と同程度にまで確保することが重要である。本研究では超小型ミニカーの前面衝突時の安全性能をより向上するための車体構造として、第一段階として剛壁へのフルラップ衝突現象に着目し、コンピュータを用いた有限要素解析により改善の方向性を明確にした。この結果、若干の重量(数kg)増で乗員の生存空間を確保できるなど、50km/hの衝突速度での安全性確保の基本的な方向性を明確にすることができた。
|