2018 Fiscal Year Final Research Report
Research on Mechanism of De-bonding of Airport Asphalt Pavement in Early Age
Project/Area Number |
16K06455
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering materials/Construction/Construction management
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Research Institution | National Institute for Land and Infrastructure Management |
Principal Investigator |
TSUBOKAWA Yukitomo 国土技術政策総合研究所, 空港研究部, 空港施設研究室長 (70356054)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
河村 直哉 国土技術政策総合研究所, 空港研究部, 主任研究官 (70728211)
伊豆 太 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, 港湾空港技術研究所, グループ長 (30442916)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | アスファルト舗装 / 層間剥離 / 乳剤 / せん断強度 |
Outline of Final Research Achievements |
To confirm bonding strength between asphalt concrete layers immediately after construction of surface course, share strength tests were conducted. PK-4, PKM-T, PKM-T + decomposition accelerator were used as asphalt emulsion. Temperatures of asphalt emulsion application were 5C and 23C. Curing times from surface course construction to share strength test were 3 hours, 6 hours, 24 hours and 72 hours. Test speed was 1mm/min. Temperature of the test was 23C. As a result of the share strength test, there is no difference of share strength between the several curing times from surface course construction.
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Free Research Field |
空港舗装
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
空港アスファルト舗装の施工では,付着性が高い改質アスファルト乳剤PKM-Tを使用することが多い.空港における切削オーバーレイ工事は,深夜から早朝に実施され,工事終了後の早朝から供用されることがほとんどであるが,仮に,舗設直後において表層-基層間の層間付着強度が十分に発現していない場合,舗設直後に航空機が走行することにより,層間の接着が失われる可能性があった.しかしながら,本研究により,舗設直後の層間付着強度は,時間が経過した場合と比較して大差はないことが明らかとなった.
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