2018 Fiscal Year Final Research Report
Application of using Big Data as Local Transport Planning
Project/Area Number |
16K06548
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering project/Traffic engineering
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Research Institution | Kagawa National College of Technology |
Principal Investigator |
Miyazaki Kosuke 香川高等専門学校, 建設環境工学科, 准教授 (60469591)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
谷本 圭志 鳥取大学, 工学研究科, 教授 (20304199)
伊藤 昌毅 東京大学, 生産技術研究所, 助教 (50530086)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 交通系ビッグデータ / 交通行動分析 / 地域公共交通計画 |
Outline of Final Research Achievements |
This study revealed the characteristics of each of a smart card data and a route search log data. It was found that the characteristics of these data was different. These data was able to provide the travel behaviour of public transport passengers that could not be grasped by the conventional method. For the reason, it is expected that it will be possible to grasp the various travel behaviour of public transport passengers. As a way to use these data, for example, our study was shown that the application to the marketing method and the effect measurement by the service improvement of public transport can be performed.
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Free Research Field |
交通計画
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地方部における交通系ビッグデータを用いた分析は,データがそろうことがほとんどないため,十分にできているとは言い難い状況であった.本研究をきっかけに,検討対象とした香川県高松市において,様々な交通系ビッグデータを収集することができたことは,研究を進める上で,極めて重要なことであった.そして,収集した交通系ビッグデータを用いた交通行動分析結果は,従来の調査手法では把握することができなかったことなどを把握することができ,地域公共交通計画立案に資することがわかった.このような本研究で得られた研究成果は,学術的意義ならびに社会的意義が十分にあったといえる.
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