• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

a study on the complaint about sound from the educational facilities

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K06627
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Architectural environment/Equipment
Research InstitutionNagano National College of Technology

Principal Investigator

NISHIKAWA Yoshio  長野工業高等専門学校, 環境都市工学科, 教授 (20513807)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河路 友也  愛知工業大学, 工学部, 教授 (90733684)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords教育施設 / 保育園 / 幼稚園 / 小学校 / 中学校 / 音環境 / 騒音 / トラブル
Outline of Final Research Achievements

In recent years, sounds emanating from educational institution are increasingly being regarded as noise, and complaints about the noise are gaining attention. Therefore, a questionnaire survey was conducted to elucidate the sound environment situation around educational institution. The survey was conducted on 3 cities in Nagano Prefecture (Nagano City, Matsumoto City and Ueda City) and 3 metropolitan cities (Yokohama City, Nagoya City and Osaka City).Comments on noise from neighboring residents were around 30% in the 3 Nagano Prefecture cities, and 60%, or about twice as much, in metropolitan cities. I measured the noise of a nursery school and the kindergarten and examined the result. Comparison of the Examination of the surroundings by GIS with the questionnaire survey results.

Free Research Field

建築環境・建築音響・騒音振動

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

騒音トラブルは、トラブルの当事者の状況を丁寧に調査整理することが重要である。どちらかだけにトラブルの原因があるのではなく、お互いの状況を理解しあいながら解決方法の糸口を探すことが大切である。
本調査により、教育施設と役所による意識と対応状況などと、市民(建設反対者)の意識などが整理され。また、GISを用いた施設の周辺環境の関連も検討した。トラブルの解決方法として、施設側の運営方法や周辺住民との関わりなどのソフト面と周辺環境(立地条件)などのハード面との両面からのアプローチを示すことができた。本研究は、今後のトラブル解決の一手段の取り組みとして意義がある。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi