2018 Fiscal Year Final Research Report
Construction of clinical ethics education using the Narrative archive
Project/Area Number |
16K12058
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical nursing
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
SAKAI SAYURI 新潟大学, 医歯学系, 教授 (40436770)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
内山 美枝子 新潟大学, 医歯学系, 教授 (10444184)
宮坂 道夫 新潟大学, 医歯学系, 教授 (30282619)
菊永 淳 新潟大学, 医歯学系, 助教 (50634862)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | ナラティヴ / ターミナルケア / 緩和ケア / 臨床倫理 / 看護教育 / アドバンス・ケア・プランニング / ケアリング |
Outline of Final Research Achievements |
The Narrative Archive is created from interviews and various materials about narratives of diseases of cancer patients, health problems,loss,nurses,nursing students. In the narrative 'place' description of interaction and dialogue, I considered from the making of a zinsei-kamishibai and the observation at a fieldwork at a Foster Home (hospice) performance,ethics workshop,nursing cafe etc. From two workshops of clinical ethics education using narrative archives,it is necessary to create a dialogue with diverse positions and participants with values and to create a culture for advanced care planning it was thought.
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Free Research Field |
臨床看護学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
人生最終段階の医療とケアの決定プロセスのガイドラインに基づくアドバンス・ケア・プランニングが必要とされる中、ナラティヴ・アーカイブを活用した臨床倫理教育は、ケア実践と教育、当事者と医療者、看護師と医師・他医療者、これらをつなぐ「対話の場」となり哲学する機会を医療者(医療系学生)に与える。患者を生活者として捉える「物語的転回(ナラティヴ・ターン)」を意図的にしかけ、高度に発展し続ける医療、機能分化する医療の中で、患者と医療者が目標を共有し、意思決定支援における医師や看護師のジレンマへの対処を可能とすることにおいて意義があると考えられた。
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