• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Research-status Report

アナリティカルスキル育成のための試行錯誤型データ分析環境の構築

Research Project

Project/Area Number 16K12563
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

小尻 智子  関西大学, システム理工学部, 准教授 (40362298)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀬田 和久  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (50304051)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsアナリティカルスキル / 視線情報 / 知識発見 / 意図理解 / 可視化
Outline of Annual Research Achievements

アナリティカルスキルとは,データに対して適切な統計処理を行い,有用な知見を引き出して活用する能力のことである.本研究課題では,様々なデバイスにより取得されたデータを対象に,アナリティカルスキルの育成に有効な試行錯誤方法およびその支援環境を構築し有効性を明らかにする.2017年度は以下を実施した.
1.芸術作品を構成するパラメータを対象に,芸術作品をその類似により構造的に整理することで,自身の芸術作品に対する嗜好を発見するためのシステムを開発した.写真を対象としてシステムを利用した結果,自身の好きな写真の特徴が明らかになり,さらにその特徴に基づいて写真をとるという行為によって写真を撮る技術そのものも獲得できるようになったことが明らかになった.
2.文章作成者を対象に,作成した文章を添削する添削者の視線情報から添削意図,および文章作成スキルを推測するための支援ツールを構築した.本ツールでは,視線計測装置から取得した添削者の視線の動きを可視化している.評価実験の結果,視線情報だけでは不適切な箇所は理解できたが,添削意図を正しく理解するまでには至らなかった.
3.アイディア発想において,アイディアを図として描写したとき,その描写方法を分析することで,無意識に行っていた自身の発想方法に気づくことができることが明らかになった.この研究のために,アイディアを描写するツールと,描写に用いられた方法を分析するツールを構築した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

研究は終了しましたが,実験準備に時間を要したため,発表予定であった学会に投稿できませんでした.

Strategy for Future Research Activity

できるだけ早くデータをまとめて,発表成果を学会に投稿します.

Causes of Carryover

実験準備に予定よりも時間がかかってしまったため,発表予定であった学会に投稿することができませんでした.できるだけ早くデータをまとめて学会に投稿する予定です.

  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] Historical Event-Based Story Creation Support System for Fostering Historical Thinking Skill2017

    • Author(s)
      Yuta Miki, Tomoko Kojiri
    • Journal Title

      Transactions on Engineering Technologies

      Volume: 1 Pages: 367-382

    • DOI

      0.1007/978-981-10-7488-2

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 推論能力育成のための試行錯誤的な解法マップ作成環境の構築2018

    • Author(s)
      塩谷賢司,小尻智子,徳竹圭太郎
    • Organizer
      情報処理学会第80回全国大会
  • [Presentation] 英単語の意味理解のため用例抽象化支援2018

    • Author(s)
      山田拓史, 小尻智子
    • Organizer
      第8回知識共創フォーラム
  • [Presentation] 感性洗練のための嗜好整理と嗜好発見支援システム ~ 写真を対象として ~2018

    • Author(s)
      上坂誠信,小尻智子
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
  • [Presentation] 視線情報を活用したメタ認知的学びの長期実践2018

    • Author(s)
      荻野了, 林佑樹, 瀬田和久
    • Organizer
      教育システム情報学会特集論文研究会
  • [Presentation] 自作文章と視線情報に基づくメタ認知的推察活動の実践2018

    • Author(s)
      荻野了, 林佑樹, 瀬田和久
    • Organizer
      第8回知識共創フォーラム
  • [Presentation] Nonverbal Behavior Analysis for Job Interview Training Support System2017

    • Author(s)
      Tomoko KOJIRI, Nanaho GODA, Keitaro ISHIHARA
    • Organizer
      The 6th Asian Conference on Information Systems
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How We Improve Sense of Beauty? Kansei Improvement Process and Its Support System2017

    • Author(s)
      Tomoko KOJIRI and Yoshihiro ADACHI
    • Organizer
      19th International Conference on Human-Computer Interaction, Human Interface and the Management of Information 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Plot-Creation Support System for Writing Novels2017

    • Author(s)
      Atsushi ASHIDA and Tomoko KOJIRI
    • Organizer
      5th International Conference on Computer Science, Applied Mathematics and Applications
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 用例の抽象化に基づいた英単語学習支援システム2017

    • Author(s)
      山田拓史, 小尻智子
    • Organizer
      教育システム情報学会第42回全国大会
  • [Presentation] Enhancing Metacognitive Inference Activities Using Eye-movements on One’s Academic Paper2017

    • Author(s)
      Ryo Ogino, Yuki Hayashi, and Kazuhisa Seta
    • Organizer
      The 10th Workshop on Technology Enhanced Learning by Posing/Solving Problems/Questions in conjunction with 25th International Conference on Computers in Education (ICCE)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi