2018 Fiscal Year Final Research Report
Development and Research on "Flight Planetarium" based on local cultural facilities
Project/Area Number |
16K12572
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Entertainment and game informatics 1
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Research Institution | Kyushu Sangyo University |
Principal Investigator |
HOSHINO koshi 九州産業大学, 芸術学部, 教授 (60552205)
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Research Collaborator |
MIZOBE Kiminori 一般社団法人日本ドローン協会, 代表理事
HIRAI Masanori 福岡教育大学, 名誉教授
UTSUNOMIYA Toshio 大分杵築市, 上村の里, 課長
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | バーチャルリアリティ / 複合現実感 / ミュージアム / 情報システム |
Outline of Final Research Achievements |
"In this research, we will develop the world's first outdoor planetarium that integrates the real world and the virtual world. The projection screen is stably installed in the appropriate position using the drone's flight and hovering technology, and high-luminance videos and images are projected onto the screen from the ground using several projectors. In this study, the completion of the drone's automatic flight program and the development of the astronomical content of the indoor projection experiment were carried our as planned. However, due to payload issues in addition to the the frequent troubles occurring from the simulator drone model developed by DJI, we have yet to achieve the flight of the screen and projection using actual drone models. "
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Free Research Field |
情報学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で得られる成果は、近年、研究が進む携帯型学習支援システムの視線の移動という問題を伴うこと無くシームレスな観覧が可能となり、屋内鑑賞が主流のプラネタリウムにおいて実物との比較鑑賞が可能となる屋外型天体学習を実現する。また、鑑賞者は上空の天体とスクリーンで展開されるバーチャルな解説と比較鑑賞することで、体験型教材としてより具体的で訴求力の高い教育効果が望める。今回、開発した自動飛行プログラムはDrone事故を誘発する人的ミスを招くことなく、GPSの位置情報を基準に上空の正しい位置へ複雑な操作を伴うことなく携帯アプリ形式のコントローラーで移動することが可能となり、上空への安定設置が可能となる。
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