• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Research and development of a programming learning environment using tangible blocks

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K12675
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Design science
Research InstitutionFuture University-Hakodate

Principal Investigator

Mukaiyama Kazushi  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (20363715)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原田 泰  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (00272188)
Research Collaborator Yashiro Tomohito  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords子どもの学習 / CAI / タンジブルユーザインタフェース
Outline of Final Research Achievements

This research designed and developed a tool and a method named "Plugramming" for children to experience collaborative work and an activity in programming learning. This tool can make a program by pluging tangible blocks with cable connection. We held three workshops and confirmed to promote children's collaboration using Plugramming.

Free Research Field

デザイン学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

プログラミング教育の必修化が導入されようとしている現在,効果的なプログラミング学習が求められている.本研究は小学生を対象として協調的な学びを促進するワークショップデザインを主眼としている.プログラミングは情報科学の分野であるが,その学習をデザイン的な視点から考案するところが本研究の特色である.実際の活動の中で,プログラミング学習方法を改良していく過程の記述は,今後のプログラミング学習に貢献できる.

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi