• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Development of real world activity sensing for formative assessment of group work

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K12786
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Deguchi Daisuke  名古屋大学, 情報連携統括本部, 准教授 (20437081)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 近藤 一晃  京都大学, 学術情報メディアセンター, 講師 (30467609)
島田 敬士  九州大学, システム情報科学研究院, 准教授 (80452811)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsグループ学習 / 形成的評価 / 活動量計測
Outline of Final Research Achievements

In this research, we developed methods for analyzing the real world group work based on three viewpoints: (i) the level of scene understanding, (ii) the level of attention against the scene, (iii) the level of activities. Here, first person view camera and wearable sensors were used for analyzing these values. In addition, we developed indices for formative assessment of the real world group work through the measurement of two types of non-verbal activities such as the level of attention against the speaker, and the level of activity synchronization.

Free Research Field

知覚情報処理・ロボティクス

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

共通の課題に対して複数人で取り組むグループ学習は、考え方や能力の異なる他者と協力して問題に取り組む力を育むことから、数多くの教育機関で実践されている。しかし、現在のグループ学習においては、コストや人員数の問題から全てのグループ学習の全参加者をつぶさに見守ることは難しい。本研究課題の成果は、このような実世界グループ学習の過程を自動的に可視化するとともに、参加者の形成的評価を行うための指標を与える点がこれまでに無い大きな成果である。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi