• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Challenging Exploratory Research to Redefine Educational Technology from Design Research Perspective

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K12793
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

SUZUKI Katsuaki  熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (90206467)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 根本 淳子  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (80423656)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords教育学習支援システム / デザイン / 教育工学 / 研究者養成
Outline of Final Research Achievements

This exploratory research challenged to re-examine what is the specialty of educational technologists from "design" perspective. It aimed to propose the way to train researchers and practitioners in the field of educational technology, when looked not from "science" nor "technology" perspectives, but from "design" perspective. After literature review and interviews, the results were analyzed and summarized how these findings could be utilized to the training process of educational technology researchers and practitioners. It was aimed at compiling suggestions, which was unable within the research period.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「デザイン」の系譜を持つ建築や工業製品の領域では、アートとデザインを区別し、顧客が欲しかったものだが、具体的に描き切れなかったものを創作することに焦点化していることが分かった。そのデザインの伝統を教育工学の研究者や実践者の育成に生かすためには、誰が作っても同じものができるようになることを目指すのではなく、顧客(発注者や学習者)の要望に寄り添い、何を産み出すべきかを検討・創造することの重要性を伝え、それを実現する手法の不確実さを踏まえる姿勢を育てることが重要である。この知見を得たことは、今後の活動で生かせる成果であった。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi