• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Research-status Report

21世紀型スキルとしての認識論的コンピテンシを育む協調学習環境の研究開発

Research Project

Project/Area Number 16K12796
Research InstitutionSenshu University

Principal Investigator

望月 俊男  専修大学, ネットワーク情報学部, 准教授 (50379468)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大島 純  静岡大学, 情報学部, 教授 (70281722)
山口 悦司  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (00324898)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords協調学習 / 認識論的コンピテンシ / 複数文章の読解
Outline of Annual Research Achievements

本研究の最終的な目標は、協調学習を通して、知識(knowledge)や知ること(knowing)、学ぶこと(learning)に関する認識論的信念を変容し、知識創造実践を実現していくための「認識論的コンピテンシ」を育むために、それを適切に発揮しながら学習できる学習環境のデザイン原則を見いだすことにある。
その萌芽期の研究として、本研究は、(1) 複数人で協調しながら複数の論争的文書を読解するなかでどのように協調的に認識論的コンピテンシーを発揮するのかを明らかにすること、(2) その成果をもとに複数人で協調的に認識論的コンピテンシーを発揮できるようにするための教授的支援介入の方法について実践的に開発することを目標としている。
平成29年度は、平成28年度に得られたデータをもとに分析した結果見いだされた改善点をもとに、再び国内の大学および高等学校において複数の矛盾する文書を理解するための教育実践を行い、その学習過程のデータの分析を行っている。この過程で生徒・学生らが、何らかの指導を行う前にも一定の認識論的コンピテンシをもつこと、そうでなくとも矛盾点を見いだしたりその理由を考えさせるという活動が統合的な理解を促すための認識論的コンピテンシの発現を促す可能性が示唆された。協調的な対話の中で活動を行うことで、理由の推論がより促されることが見いだされた。また、これらの実績をもとにして、教授的支援介入のためのソフトウェアインタフェースのデザインを開始した。研究成果の一部は、ヨーロッパ教授学習学会(European Association for Research on Learning and Instruction)で発表を行ったほか、高等学校情報科の教育資料の論考として公刊している。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究計画書に記載通り、実践研究を通して見いだされてきたことをもとに、ソフトウェアインタフェースのデザインをスタートするまでに至っており、進捗としては問題ないと判断される。

Strategy for Future Research Activity

高等学校における教育実践については、研究協力校が国立教育政策研究所の教育課程研究指定校事業の指定を受けており,現行の実践内容をさらに発展的に推進することとなっている。ソフトウェアインタフェースのデザインについては、研究協力者であるClark Chinn教授のチームとの国際共同研究を推進し、国際通用性の高いものにしていく。

Causes of Carryover

(理由)海外共同研究を行っているClark Chinn教授のチームとのミーティング出張を当初予定していたが、それをSkype等を用いて行うことで経費節減と効率的活用に努めたため。また、国内の研究者同士の打ち合わせも、当初の予定とは異なり、遠隔会議ソフトウェアの質が大きく改善したことから、全て遠隔会議により実行したため、国内出張旅費を節約できた。
(使用計画)予想以上の量のデータが取得できており、データの入力・管理・コーディング(分析)に人件費が必要となっている。また、国際共同研究でデータおよび成果発表をできるかぎり翻訳する必要があるため、次年度その用途に充当する。

  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Rutgers University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Rutgers University
  • [Journal Article] 矛盾した複数の文章の読解を通した情報リテラシーの授業開発2018

    • Author(s)
      望月俊男・大石智広・Clark Chinn・Randi Zimmerman・山口悦司
    • Journal Title

      じっきょう情報教育資料

      Volume: 46 Pages: 13-16

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Collective knowledge advancement and conceptual understanding of complex scientific concepts in the jigsaw instruction2017

    • Author(s)
      Oshima, J., Ohsaki, A., Yamada, Y., & Oshima, R.
    • Journal Title

      Making a Difference: Prioritizing Equity and Access in CSCL, 12th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2017

      Volume: 1 Pages: 57-64

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Toward a multi-level knowledge building innovation network.2017

    • Author(s)
      Scardamalia, M., Bereiter, C., Laferriere, T., Bielaczyc, K., Chai, S., Chan, C. K. K., … Zhang, J.
    • Journal Title

      Making a Difference: Prioritizing Equity and Access in CSCL, 12th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2017

      Volume: 2 Pages: 703-710

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Making a difference: Analytics for quality knowledge-building conversation.2017

    • Author(s)
      de Jong, F., Van den Ende, J., van Heijst, H., Matsuzawa, Y., Kirschner, P., Zhang, J., … Wise, A.
    • Journal Title

      Making a Difference: Prioritizing Equity and Access in CSCL, 12th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2017

      Volume: 2 Pages: 711-718

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Socio-semantic network analysis of ijCSCL articles: Development of CSCL ideas in ISLS2017

    • Author(s)
      Oshima, J. & Tsunakawa, T.
    • Journal Title

      Making a Difference: Prioritizing Equity and Access in CSCL, 12th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2017

      Volume: 2 Pages: 763-764

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 矛盾した複数の文章の読解を通した情報リテラシーの授業実践2017

    • Author(s)
      大石智広・望月俊男・チン クラーク・ジマーマン ランディ・山口 悦司
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 17(3) Pages: 177-184

    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Epistemic Agency and Regulation in Jigsaw Instruction.2017

    • Author(s)
      Oshima, J., Ohsaki, A., & Oshima, R.
    • Organizer
      American Educational Research Association Annual Meeting 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparison of Student Classroom Collaborations and CSSER Questionnaire Responses2017

    • Author(s)
      Shibata, T., Oshima, R., & Oshima, J.
    • Organizer
      American Educational Research Association Annual Meeting 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Instruction on disagreement resolution in reasoning about multiple documents.2017

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Chinn, C.A., Yamaguchi, E., & Zimmerman, R.M.
    • Organizer
      The 17th Biennial European Association for Research on Learning and Instruction conference
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 学習科学ハンドブック 第二版 第3巻2017

    • Author(s)
      R.K.ソーヤー(編)秋田 喜代美・森 敏昭・大島 純・白水 始(監訳)望月 俊男・益川 弘如(編訳)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762829986

URL: 

Published: 2018-12-17   Modified: 2022-02-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi