• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Development of disaster management learning program elucidating promoting factors about awareness that "disasters affect you" of schoolchildren

Research Project

Project/Area Number 16K12839
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

木村 玲欧  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (00362301)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords防災教育 / 自然災害 / 生きる力 / わがこと意識 / 総合的な学習の時間 / インストラクショナル・デザイン / アクティブ・ラーニング / 指導案
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、人生経験が浅く災害を具体的にイメージすることが難しい小中学生が、中央教育審議会が推奨し、新学習指導要領などにも取り上げられている能動的学修(アクティブ・ラーニング)やカリキュラム・マネジメントの考え方を援用しながら、防災専門家の介入のない教師-児童生徒の教授過程において、災害を自分たちに引きつけて考える「わがこと意識」を持ち、教科学習の中で主体的に学ぶような学習プログラム(単元構想図・指導案)・教材等)を開発して、子どもたちの「生きる力」を向上させるものである。
本年度は、プログラム・教材開発のための前提となる「わがこと意識」を高めて主体的に学ぶことができるような学習目標を明確化させるため、知的障害のある児童生徒への地震防災教育プログラムの開発を行った。2011年東日本大震災において障害者(障害手帳所持者)の死亡率を見ると被災地全体の死亡率よりも2倍近く多かったことが指摘されていることをふまえ、様々な障害のある児童生徒への効果的な防災教育を検討することが急務である。昨年度は、視覚障害のある児童生徒に焦点をあてたが、今年度は、知的障害のある児童生徒への、既存のプログラムの適用可能性を検討した。そして、知的障害のある子どもたちが、自らの危険を予測し回避する対応力を身に付けるための地震防災教育プログラムを開発した。本プログラムは、栃木県の知的障害特別支援学校をモデル校としてプログラムの教育効果を検証し、プログラムの有効性を確認した。また、特別支援学校も含めた、防災教育の効果的な研究と普及のあり方として、防災の専門家や関係機関、教育機関などのステークホルダー間の横の連携の重要性について考察した。

  • Research Products

    (5 results)

All 2020 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Research for Contributing to the Field of Disaster Science: A Review2020

    • Author(s)
      KIMURA, R., MIYAKE, H., YAMURA, K., KATO, N., MORITA, Y., IGUCHI, M., TANIOKA, Y., KOKETSU, K., KURODA, Y., OSHIMA, H. and SATAKE, K.
    • Journal Title

      Journal of Disaster Research

      Volume: Vol.15, No.2 Pages: 152-164

    • DOI

      https://doi.org/10.20965/jdr.2020.p0152

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Development of the Disaster Management Education and Trainings Program for Children with Intellectual disability to Improve "Zest for Life" in the Event of A Disaster - A Case Study on Tochigi Prefectural Imaichi Special School for the Intellectual disability -2020

    • Author(s)
      NAGATA, T. and KIMURA, R.
    • Journal Title

      Journal of Disaster Research

      Volume: Vol.15, No.1 Pages: 20-40

    • DOI

      https://doi.org/10.20965/jdr.2020.p0020

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童館で実施される小学生向け防災教育の概念化の試み~和歌山県上富田町朝来児童館での生活者目線の実践をもとにして~2020

    • Author(s)
      佐藤公治・木村玲欧・幾島浩恵・澤野次郎・宮崎賢哉・小野裕子・橋本雄太
    • Journal Title

      地域安全学会論文集

      Volume: No.36 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭科ユニバーサルデザイン学習を活かした減災教育プランの実践, 地域安全学会論文集2020

    • Author(s)
      冨田道子・小谷教子・石垣和恵・齋藤美保子・木村玲欧
    • Journal Title

      地域安全学会論文集

      Volume: No.36 Pages: 1-9

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Remarks] あの日から25年 大震災の子どもたち 阪神・淡路大震災と、その後の人生

    • URL

      https://www.nhk.or.jp/kobe/shinsaisonogo25/

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi