• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

The process of construction of the color lexicon as a collected system

Research Project

Project/Area Number 16K13224
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

今井 むつみ  慶應義塾大学, 環境情報学部(藤沢), 教授 (60255601)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords心理言語学 / 色語
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、日本色研による色見本のうち7トーン(各12色相)の84種類と無彩色の9種類との合わせた93種類を刺激とした色語彙についての調査を、人工太陽灯照明の条件下で実施した。調査対象は日本語話者の成人・3歳児・4歳児・5歳児の4つのグループとした。そもそも、色語彙は各語彙の中心となる色(色見本)がある一方、その色語彙が表す色カテゴリーとしての範囲が存在する。つまり、赤という色語彙はピンク・オレンジ・紫といった似た色との関係性をも組み込んだシステムにより成り立っている。そういった日本語における成人の色語彙システムに対し、幼児がどのような過程を経て自らの語彙システムを近づいていくのか、その過程を明らかにすることが本研究の目的である。
調査の結果、93種類の色見本のマップは、3歳児は暖色と寒色といった大枠の中に、各色が布置されものとなったが、4歳児では赤・青・緑・紫・黄色といったいわゆる典型色が布置され、黄緑や水色はそれぞれ緑・青の領域内に布置される形となった。一方5歳児においては、成人のマップと同様に各色語彙に対する色カテゴリーを形成し、カテゴリ―が重複せずはっきりとした境界が観られた。また、成人が各93色の色見本に対して、どういった色語彙を重複して使うかという色語の範囲(どの色見本まで「緑」と答えたか)や、幼児コーパスCHILDESによる幼児の言語環境内における色語彙の頻度の観点から分析を行った。「赤」という色語彙は範囲も狭く、高頻度であり、3歳児という早い段階から正確に用いられ、こういった複数の典型色がまず色カテゴリーの大枠を決定し、水色・黄緑といった低頻度の色語彙が後から布置されていくことで語彙体系の再学習がなされることが示された。
本研究の成果はSaji, Imai, & Asano(2020)にて詳細に記載されている。

Remarks

光村図書 2019年 教師用指導書 『筆者のことば ことばの意味の広がりに気づくことからことばの達人は生まれる』執筆、教育新聞8回連載

  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Leipzig University(ドイツ)

    • Country Name
      GERMANY
    • Counterpart Institution
      Leipzig University
  • [Int'l Joint Research] University of Warwick(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Warwick
  • [Int'l Joint Research] University of Alberta(カナダ)

    • Country Name
      CANADA
    • Counterpart Institution
      University of Alberta
  • [Int'l Joint Research] Sabanci University(トルコ)

    • Country Name
      TURKEY
    • Counterpart Institution
      Sabanci University
  • [Journal Article] Acquisition of the Meaning of the Word Orange Requires Understanding of the Meanings of Red, Pink, and Purple: Constructing a Lexicon as a Connected System.2020

    • Author(s)
      Saji N., Imai M., & Asano, M.
    • Journal Title

      Cognitive Science

      Volume: 44 Pages: -

    • DOI

      doi.org/10.1111/cogs.12813

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Cross-linguistically shared and language-specific sound symbolism in novel words elicited by locomotion videos in Japanese and English.2019

    • Author(s)
      Saji, N., Akita, K., Kantartzis, K., Kita, S., & Imai, M.
    • Journal Title

      PlosOne

      Volume: 14 Pages: -

    • DOI

      doi.org/10.1371/journal.pone.0218707

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Sound symbolism processing is lateralized to the right temporal region in the prelinguistic infant brain.2019

    • Author(s)
      Yang, J., Asano, M., Kanazawa, S., Yamaguchi, M. K., & Imai, M.
    • Journal Title

      Scientific Reports

      Volume: 9 Pages: -

    • DOI

      doi: 10.1038/s41598-019-49917

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Sound symbolism facilitates long-term retention of the semantic representation of novel verbs in three-year-olds.2019

    • Author(s)
      Kantartzis, K., Imai, M., Evans, D. & Kita, S.
    • Journal Title

      Languages

      Volume: 4 Pages: 21

    • DOI

      10.3390/languages4020021

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do children learn difficult words?: Unraveling complex processes of lexical acquisition2019

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      paEpsy
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Sensitivity to sound symbolism in Japanese Hard-of-Hearing children.2019

    • Author(s)
      Imai, M., & Kimura, J.
    • Organizer
      15th International Cognitive Linguistics Conference (ICLC 15)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The role of iconicity in language acquisition and evolution.2019

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Plenary lecture at The 12th International Symposium on Iconicity in Language and Literature
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Language, Culture and Thought.2020

    • Author(s)
      Imai, M., Kanero, J., & Masuda, T.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Oxford University Press
  • [Book] How classifiers affect mental representation of entities. In B-Y. Yi & C. Lee (Eds). Numeral Classifiers and Classifier Languages.2020

    • Author(s)
      Imai, M. & Kanero, J.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Routledge
  • [Book] Learning Individual Verbs and the Verb System: When Are Multiple Examples Helpful? In J. Childers, S. Graham, L. Namy (Eds.) Language and Concept Acquisition from Infancy Through Childhood2020

    • Author(s)
      Imai, M., & Childers, J. B.
    • Total Pages
      252 (131-158)
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-3-030-35593-7
  • [Remarks] 今井むつみ研究室

    • URL

      https://cogpsy.sfc.keio.ac.jp/imailab/

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi