• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Survey of English Academic Writing Education in English-Speaking and ESL Countries and Its Application in Japan

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K13254
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Eto Hiroyuki  東北大学, 国際文化研究科, 教授 (70420700)

Research Collaborator Kitahara Yoshio  
Nagano Tomoko  
Morrison Bruce  
Tong Keith Sai-tao  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsアカデミックライティング / 英語教育 / 英語教授法 / カリキュラム / 英語学習支援
Outline of Final Research Achievements

Through analyzing textbooks of English academic writing (EAW) and conducting survey on their application to English classes in ESL countries and areas (e.g., Hong Kong, Malaysia), the researcher came to the conclusion that the English learning support system practiced at universities in ESL areas and countries would be of great help to improve college students' ability for academic writing in Japan. Besides, other findings from self-learning centers at universities in EFL countries gave important suggestions to our reformation of curricula for English academic writing.

Free Research Field

英語学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して、準英語圏・非英語圏におけるアカデミックライティングを中心とした学習支援の実態を明らかにした。その結果、わが国の大学レベルの英語教育において、学生のライティング能力、特にアカデミックライティング能力の向上には、サポートセンターやワークショップなどの授業外の支援が必要であり、その方法と期待される効果について、特に香港の大学の調査から大きな示唆を得た。それは、英語圏の大学で行われているwriting centerといった実践よりも有効であることが分かった。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi