• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Research-status Report

Argumentative and Persuasive Discourse in Debating through Collaborative E-learning Projects

Research Project

Project/Area Number 16K13263
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

WANG MARIAN  神戸大学, 大学教育推進機構, 特任准教授 (00529571)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木原 恵美子  神戸大学, 大学教育推進機構, 准教授 (30611371)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordscollaborative work / international project / EFL disussion / e-learning
Outline of Annual Research Achievements

平成29年度は、日本人大学生、国内の留学生、台湾の大学生との間でディベートを4回実施した。(1. 平成29年7月1日 対面式英語ディベート: 日本人大学生8名・オーストラリア人留学生1名・香港人留学生1名、2. 平成29年9月23日 対面式英語ディベート: 日本人大学生6名・台湾人6名、3. 平成29年9月24日 対面式日本語ディベート:日本人大学生6名・台湾人6名、4. 平成29年12月17日 オンライン英語ディベート:日本人大学生3名・台湾人大学生3名)特に、第2回対面式英語ディベートと第3回対面式日本語ディベートは台湾貿易センター国際企業人材育成センターで日台国際共働プロジェクトとして台湾で実施した。

いずれのディベートでも、研究代表者と研究分担者は1. ディベート本番までの準備や学生指導(facebookページの運営、トピック選定、情報収集、議論作成、反論予測、英語で要約作成)、2. 教室、音響設備、インターネット環境の設営にも取り組んだ。

この結果、第1回対面式英語ディベート(平成29年7月1日実施)の成果を国際学術雑誌 The Journal of Teachers Helping Teachers に投稿し採択された。また平成28年3月18日に実施したオンラインディベートの分析結果を第10回国際構文論学会に応募したところ、採択された。(平成30年7月中旬に台湾・輔仁大学 施佑 芝准教授と共同ポスター発表する予定である。)

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

平成30年度に予定していた次の2点が平成29年度末の時点で完了しているため。1. パートナー機関(海外)を探しディスカッションプログラムを立ち上げること。2. 収集したデータを質的に分析して国内外の学会で発表し、論文を投稿すること。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度は次の2点に取り組む予定である。1. 国際協働プロジェクトとしてのディスカッションプログラム(6ヶ月間)を国立台湾大学と共同で実施することを目指して、準備を進める。2. EFL英語ディベートの語用論からの分析結果を第10回国際構文論学会で台湾・輔仁大学 施佑 芝准教授と共同ポスター発表 (平成30年7月16日予定)する予定である。

  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Int'l Joint Research] 輔仁大学(台湾)

    • Country Name
      その他の国・地域
    • Counterpart Institution
      輔仁大学
  • [Journal Article] "Willingness to Communicate in Debate Settings: Case Study of a Japanese University Student"2017

    • Author(s)
      Wang, Marian and Emiko Kihara
    • Journal Title

      The Journal of Teachers Helping Teachers

      Volume: 2 Pages: 14-29

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Willingness to communicate in debate settings: Case study of a Japanese university student2018

    • Author(s)
      Wang, Marian
    • Organizer
      CamTESOL-UECA Regional ELT Research Symposium
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Willingness to communicate in live debate settings2018

    • Author(s)
      Wang, Marian
    • Organizer
      Nepal English Language Teachers’ Association (NELTA) 23rd International Conference Theme: Content, language and technology: Perspectives and prospects in ELT
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Critical discussions & debates with clear roles2018

    • Author(s)
      Wang, Marian
    • Organizer
      English language teacher trainings on enhancing English language teaching and learning
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Synchronous E-debating across Borders2017

    • Author(s)
      Wang, Marian
    • Organizer
      JALT 2017: Language Teaching in a Global Age: Shaping the Classroom, Shaping the World. 43rd Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Rhetorical Structure Theoryを用いたEFLディベートのテキスト分析2017

    • Author(s)
      木原 恵美子、ウアン・マリアン、直井雅一
    • Organizer
      日本第二言語習得学会

URL: 

Published: 2018-12-17   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi