• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Study on Measuring Basic Achievement in Developing Countries Based on Item Response Theory

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K13528
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Taniguchi Kyoko  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 学振特別研究員(RPD) (10773012)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 容子  関西医科大学, 看護学部, 助教 (10757173)
平川 幸子  広島大学, 国際協力研究科, 准教授 (80314780)
光永 悠彦  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords学力 / テスト開発 / 項目反応理論 / 途上国
Outline of Final Research Achievements

In Sub-Saharan Africa, we developed tests which can measure basic skills. We selected Ghana (High level), Ethiopia (Middle level) and Malawi (Low level) as a sample. We used achievement test and questionnaire. Achievement test consists of local language, English, mathematics and life skills. There are 10 items in Each subject. The questionnaire consists of individual and family background factors. The test and questionnaire were administered to from grades 4 to 7 students. In total, we collected data from 4783 students.
In analysis, using item response theory (IRT), we conducted basic analysis, estimated item difficulties and item discriminations, and estimated differential item functioning (DIF). We found that some items are problems, however, the aim of the study was achieved.

Free Research Field

教育開発

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

サブサハラ・アフリカ地域において、基礎学力の定着は非常に低く、大きな課題となっている。基礎学力を定着させるためには、まず、正確に基礎学力を測定する必要がある。しかし、この地域における基礎学力を測定することができるテストは非常に少ない。また、存在しても問題項目が公表されていないため、どのような点が弱点であるかなど解答の特徴は明らかにされていない。
先進国と同じ理論を用いてテスト開発したことによって、途上国においても現状に合わせた生徒の基礎学力の習得するための評価方法の開発に貢献をした。また、サブサハラ・アフリカ地域における学力の向上に貢献した。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi