2018 Fiscal Year Final Research Report
Theoretical and practical research on teacher's self-reform :International comparison of 'self denial' reflections
Project/Area Number |
16K13530
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
tanoue satoru 九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (50236717)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | 自己否定 / 教師の自己改革 / 省察 / 自覚 / 人間形成 / 自己形成 |
Outline of Final Research Achievements |
This research does not regard teachers as complete, but is always incomplete, and regards the self as something that will transform itself better, and it is important to consider "self denial" reflection as a way to promote that transformation. It indicates that there is something. Specifically, it was clarified that "a weak child" of oneself for each teacher is a key child who leads to a "self-denial" reflection that negatively recognizes oneself and analyzes it consciously.
|
Free Research Field |
教育方法学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、「自己否定」的省察が教師の自己改革を促すものとして理論的にも実践的に重要なものであることを示した。 このことは教師教育における教師の教育者としての成長について示唆を与えるものであると同時に、人間の教育そのものにおいて、自己を否定的に自覚し、自覚的に分析する「自己否定」的省察が重要であることを明らかにし、機械的な教育、合目的的な教育ではなく、人間形成/自己形成としての教育の端緒を示したものである。
|