• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

An Educational Anthropological Study of Transnationalism among the Chinese Children in Hungary

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K13560
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

Yamamoto Sumiko  東洋大学, 社会学部, 教授 (50240099)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsトランスナショナリズム / EU / 中国系移民 / ハンガリー
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to investigate the transnational educational experiences and career choices of the Chinese children and to identify the factors behind them, based on an anthropological fieldwork including the perspectives of parents and the Chinese communities. The study revealed that the transnational career choices of the Chinese children differed among siblings and were affected by factors such as their parents’ socio-economic background, word-of-mouth communication in Chinese communities, their nationality, and their academic performance. This resulted in a diverse range of career choices among the Chinese children in Hungary.

Free Research Field

教育人類学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究ではハンガリーの中国系の子どもにみるトランスナショナルな進路選択の多様性と、それを生み出す諸要因を明らかにした。そこでは、主流社会の学校に適応することがトランスナショナルな進路選択に結びつく場合もあった。
本研究を通して、教育におけるトランスナショナリズムをめぐる問題は、学校への適応・不適応によるホスト国への統合をめぐる問題と複雑に絡み合っていることが明らかになった。EU諸国の移民の子どもの教育やアイデンティティ形成を把握する上では、統合とトランスナショナリズムの両者を視野に入れなければならない点を実証的に明らかにした点に、本研究の意義がある。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi