• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Research on development of project type moral learning program centering on "special subject morality"

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K13586
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMukogawa Women's University (2017-2018)
Showa Women's University (2016)

Principal Investigator

OSHITANI Yoshio  武庫川女子大学, 教育研究所, 教授 (50123774)

Research Collaborator BAN tunenobu  
MINAMIMOTO osao  
NAGATA shigeo  
MOUNAI yoshitake  
KOCHI yasuo  
YAHAGI nobuyuki  
SAITO michiko  
WATANABE yuko  
KUROSAWA sachiko  
HIKOSAKA seiko  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords道徳教育 / 「特別の教科 道徳」 / プロジェクト型道徳学習ポログラム / 総合単元的道徳学習 / カリキュラム・マネジメント
Outline of Final Research Achievements

In order to make effective use of the “special subject morality" established as the core of moral education reform and to provide more effective instruction, we proposed that development of a project-type moral learning program would be effective, and conducted research is there. As a result of research, it is clarified that moral education reform is required to foster moral active learner related to the whole school education reform in the future, and based on that, from the viewpoint of curriculum management,we developed a project-type moral learning program on moral issues.

Free Research Field

教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、現在取り組まれている教育改革全体における道徳教育改革の意義を明らかにするとともに、学校現場において、具体的にどのように取り組めばよいのかについて、提案を行っている。今日の変化の激しい、かつ科学技術が飛躍的に発達する社会において、学校を本来の人間形成の場として機能させるには何が大切かに関する研究が早急に求められている。本研究は、そのことを新設された「特別の教科 道徳」を要としたプロジェクト型道徳学習プログラムの提案を通して具体的に提案した。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi